Saturday 15 May 2010

ღ..KeDah..i'm BaCk!!..ღ

Salam dan selamat pagi blogger serta follower blog kiut miut niey.Aku rini terasa sangat teruja dan gembira sebab  sekarang walaupun badan masih letih sebab perjalanan yang jauh dan angkat barang2 ke store semalam tapi sekarang dah rasa lega sebab semuanya dah selesai dengan jayanya..ahaksz! Mengon9kan diri dekat umah seusai sarapan dan cuci pinggan di umah..semata-mata untuk update blog..mmg besh..wink*

Semalam satu perjalanan yang menarik aku rasa sebab dah merasai naik 3 buah bas yang berbeza..melihat ragam manusia yang berbagai dan merasai bersendirian keseorang dalam segala-galanya..ngee* keyh nak cerita yang sedeh ckit yang heppi ckit untuk aku kongsi pengalaman menjadi perantau desa..hehe;) 1st time aku balik kampung naik bas ke Bukit Jalil sebab selalunya naik di Puduraya kan..tapi alhamdulillah semalam segala-galanya berjalan lancar.Aku bertolak dalam pukul 10.00 pagi..sampai pukul 12 lebih di kL.Kebetulan dah ada "shuttle bas" rapid kL yang menunggu disitu.Senanglah terus naik bas je Puduraya ke Bukit Jalil dengan hanya tambang Rm2.00.Bas tue pulak mmg khas untuk kesana..aku yang pertama kali naik bas rapid Kl dan pertama kali ke Bukit Jalil..rupenya tak sampai 20 minit.dah sampai ke Bukit Jalil perempatan sementara pembelian tiket dan penumpuan bas sebagai ganti Puduraya yang tengah renovate..

Tapi sebenarnyaaku bukan nak cerita pasal tue semua sebab sebelum niey aku dah penah cerita kan..(kalau xsalah ler);) tapi aku nak cite bila tibanya kau di Bukit Jalil..mmg ramai orang walaupun semalam hari Jumaat.Cuaca ok dan panass..sampai pukul 2 petang..dengan xmakan lagi mmg lapar teramat.Huh !!~ pasti cari kedai mkan.Tanya orang baru tau rupenya ke belakang ckit gerai2 makan tue dan serius banyak gerai cuma pilih je dan aku petang tue makan nasi ayam dengan air teh o ais sebagai lunch aku..keseorangan:( huhu*

Lepas je makan bayar Rm6..fewwhh mahal siot.Bagi aku ler tapi mungkin kL macam tue.Aku pendam dalam hati janji aku kenyang..dengan pengalaman pertama kali niey aku kena bertanya orang..dimana tandas??..dimana surau..lepas dah jumpa rupenya tandas bersebelahan dengan surau je:).. tapi yang niey best..kemudahan kat situ mmg cukup selesa.Surau di berpenghawa dingin..wee* apalagi lepas solat aku rehat2 katsitu je sementara menunnggu masa bertolak pukul 5 petang..

Time cari hal pun best jugak.Maklum la seorang kena independent aka berdikari kata org..dengan tak kenal kena banyak bertanya..cari bas mmg susah kalau tak bertanya.Itu yang terjadi pada aku..ahaks! Bas dah ada lama depan mata tapi dok mencari bagai tak jumpa..tapi lepas naik dibawa ke Hentian Duta dan katsana baru bas aku yang sebenar..;) dalam pukul 6 petang alhamdulillah aku bertolak untuk pulang ke Kedah darul aman..tersenyum dan persaan debaran untuk berjumpa keluarga tersayang terutama mak dan my lil bro..si Badrul Munir ^^

Sampai ke kampung halaman pukul 10.30 malam..tapi yang menarik perhatianku waktu sampai di stesyen bas..aku ternampak seorang pakcik dalam lingkungan 30-an turun dan terus seorang anaknya berumur dalam 4 ke 5 tahun berlari ke arah ayahnya..Si Ayah terus memeluk dan mencium anaknya bagai lama tak berjumpa..dan si isteri setia menunggu si suami lalu apabila si suami menyuakan tangannya dengan sopan si isteri menyalam kedua tangan suami tersayangnya..waa..cukup terharu aku masa tue tgk sebuah keluarga yang bahagia:)
dan selepas tue diorang terus gerak menaiki kereta myvi putih..desuni aku nak cerita apayang menarik perhatianku adalah sebuah ikatan kekeluargaan yang mat menyentuh hati..dalam hati terdetik mungkinkah aku seperti tue suatu hari nnt..(sambil tersenyum)..

Sesampai di umah yang pastinya kau bersalam semua orang dan mak orang pertama aku peluk..kemudia Si badrul yang terus terpa aku..nampak sangat kami lama tak jumpa..:) mak dah masak sedap2..perut pun lapa.Badan pun letih dan penat..makan dan bersihkan diri..aku dapatai hari semalam adalah hari yang indah untuk aku ingati..

Pssttt..banyak yang aku belajar semalam..banyak yang aku alami..banyak yang aku lihat--> aku bahagia kawan2.Serius aku bahagia..bahagia menikmati nikmat kurniaanNya:) syukur Ya Allah..syukran alhamdulillah ^^ dan sekarang aku akan menikmati cuti ini sepuasnya bersama keluarga tersayang dan si comey Badrul;) dia tersenyum lebar dapat hadiah istimewa dariku..dua buah jam tangan..kawan-kawan))))))) aku dah sampai umah..dan selamat bercOotie geng..

Buat reader sekalian..n3 kali niey sekadar cite pengalaman apa yang aku rasa..alhamdulillah itu yang dapat aku lafazkan.Aku syukur aku selamat sampai ke umah dengan selamatnya..dan aku mahu menghirup udara desa yang penuh ketenangan..wink* keyh desini dulu n3 ku..pada blogger semua selamat berblogging..senyum comei2..aku sedang menikmati apa yang aku rasa (:

Salam ManisS dariku,,
---;-'-{@
~Dawia Honeyputri~

1 comment:

1. bese la jauh perjalanan luas pemandangan..pngalaman pun dpt.. try la nek ketapi lak..lg byk pglaman..hehhe..