Friday, 31 December 2010

HaiHai 2011 BaiBai 2010..Entri Penutup TigaPuluhSatuDuaBelasDuaRibuSepuluh =)

Assalamualaikum dan camat malam buat kalian, bl0gger dan pengikut blog kiut miut aku yang satu ni..mula nak cakap yang dah ramai nak ucap selamat tahun baru dengan wishlish bagai.. terasa nak hapdate jugak. Walaupun mata dah berpinau ngadap ini skrin lappy untuk sesuatu yang baru esok. Macam kalian tahu esok adalah tahun baru Masihi..2011. Atau lebih canti lagi 01 Januari 2011 atau 1.11.11 ;) ouh sweetkan..macam hari ini dalam sejarah hidup. Kalau dipanjangkan umur..genap 12 malam ni masuk lah hari baru..

Pejam celik pejam celik..cepatnya masa berjalan..terasa baru semalam 01 Januari 2010..dan esok sudah masuk 01 Januari 2011=) tapi semuanya yang berlalu adalah kenangan dan esok adalah permulaaan yang baru.. macam tahun Islam, tahun masihi adalah kalendar barat yang perlu dititipkan azam baru, azam yang lama tak tercapai dibawa masuk dalam senarai azam baru..ngee:'D tak sabar nak buat azam baru..gigih aku senaarai pendekkan tadi.. harap semuanya boleh tercapai, sedikit demi sedikit jika aku berusaha pasti dapat hasilnya.. ini yang aku selalu dengar masa dekat kindergarden lagi sampai la ke peringkat U..masih pegang kata kata itu..mungkin sebab dah sebati;)

Hyehye 2010, bubye 2011..dikesempatan lebih kurang sejam dari sekarang ni aku nak ucapkan Selamat Tahun Baru buat kalian.. ramai yang cuti untuk sambutnya diseluruh negara..cuba bezanya lambat dan cepat mengikut peredaran masa tika bumi berpusing pada paksinya..siang malam adalah pemisah tapi hakikatnya kita tetap masuk hari baru, tahun baru esok. Yippe! mari bina semangat baru.. yang lepas biarkan berlalu, teringat kata incik dear..jangan dikenang perkara yang bila ditelan raasa pahit, tapi rasailah manisnya pengalaman hidup yang bangga untuk dikenang sepanjang 2010..



Dengan bangga nak cakap Selamat Tahun Baru geng kawan bl0gger..aku harap azam kali tercapai..dah umur pun makin meningkat dah -______- cepat cepat..sambil geleng geleng kepala*  Tapi feeling mesti semangat dan ceria..aku tak sabar nak masuk tahun baru..nak tak nak tetap jugak jejak ke hari baru..harapnya tahun baru lebih bawa sinar kejayaan dan kebahagiaan aku dan keluarga :) banyak nak wishlist..tapi tak tahu nak letak dalam bl0g ke tak.. nnti tengok cemana ye uOols..sebab hati ai ni dok dupp dapp dupp dapp menanti masuknya hari baru..tahun baru ;)

Ok lah, kawan kawan FB dan mencanak semangat dok hpdate status tanpa henti ucap selamat tahun baru.. Jadi uools doakan yang baik baik untuk tahun depan.. tahun lepas yang pegi tetap pegi..Ku doakan selamat buat kita yang hidup di dunia ini..dan Al-Fatihah buat yang telah pegi selamanya. Moga roh mereka dicucuri rahmat hendakNya..amin* 

Wee..beberapa minit je lagi..jom countdown sama sama :P Selamat berbl0gging dan berblogwalking..mesti ramai yang sambut. Tapi hati hati Cik kak, cik abe.. jauhi perkara terlarang.. Haip(!) bukan nak nasihat tapi mengingati je..Ok, nak sambung chit chat. Apepun esok si dear keje (_") sedihnya.. nasib dear la. Tapi cakap cakap nak up gaji untuk esok tiga lipat kali ganda..murahkan rezeki tahun baru sayangg..iloveyousomuch:) See U next year kalian..entri penutup nih. Ouh itu bermakna..aku dah semakin dekat dengan sesuatu kenangan... ^_______^ v..Amanlah Malaysia tercinta.. Hatii dan jiwa..bunag ion negatif tingkatkan ion positif :')

~Haihai 2011 baibai 2010~


Acap kali Hati Berkata Rindu..Cengengnya AKU.

Selamat pagi bl0gger sekalian..mulanya bangun pagi tadi dah segar bugar..suara serak serak basah je mungkin badan agak tingtong dan hati banyak berat dan down malam tadi -______- sungguh aku cengeng sangat. Aku mengaku, aku mudah mengalirkan air mata dengan senang hati tanpa dikawal. Air mata tak tertahan malam tadi, selepas cakap cakap di fon dengan incik dear..memang lumrah bila meluahkan segala tersirat dihati hanya pendengar setia tempat merintih dan menangis..seakan akan perlukan bahu untuk aku menangis sepuasnya. Malam tadi hilang kekuatan diri..sunyi. Sepi dan rasa jauh entah kenapa hati pilu mendadak..dan air mata kembali laju dipipi..sungguh aku keliru dan berat untuk saratnya rasa hati yang ku tak pasti..air mata mengalir tanpa henti. Rungsingg =.="
Mungkin rindu menjarakkan rasa antara aku dan famili tercinta..siapa tak sayang mak, siapa tak sayangkan ayah..dan siapa tak sayangkan adik adik yang aku punya sendiri dari sebuah keluarga yang sederhana..Sungguh (!) aku rindu akan mereka, terasa bagai lama tidak berjumpa..Jadi malam tadi terasa nak hapdate, tapi hati ini tersangat down sehinggakan aku rasa, dalam hati resahnya rasa.. Betapa sepinya bila kita kenal erti kehilangan..Mungkin aku terlalu memikirkan resah yang tak pasti..berjurai jurai air mata mengalir lagi..

Tapi ini cerita mala tadi, malam yang buat aku rasa kosong tanpa sesiapa..betul tak tipu, dikala aku perlukan teman, mereka pergi balik bercuti bersama keluarga. Dikala aku perlukan keluarga sangat sangat, mereka teramat letih dan berkabung untuk saudara terdekat yang telah pergi selamanya. Dikala aku perlukan dear, aku faham erti letih bekerja..maka aku sarankan dear rehat awal..maka, hati ini merintih sendiri. Kenapa aku tak sekuat Siti Khadijah, dan setabah Siti Sumaiyah..mata ini tidak henti menangis, menangis dan menangis tanpa henti. Sebak didada usai dipertikaikan lagi..Sepi itu indah tapi bila tanpa sedikit pun bunyi memang rasa seperti di duniayang kosong tanpa warna dan lukisan alam..
Mengertikah kalian erti sunyi dan rindu pada tersayang? aku pasti kalian mengerti apa yang aku rasa..cuma kalian tak faham apa keadaan aku sehinggakan aku down sangat sebab menangis yang menampakkan kelemahan berpanjangan tanpa indipendent. Ya, kalain tidak tahu..hanya aku yang tahu dalam hati bercerita sendiri..malam tadi sambil melayan hati yang sebak dikesat air mata, hidung dan mata usah ditanya memang merah. mata seakan bengkak. Ouh itu memang sekali pandang orang akan perasan aku menangis..

Aku biarkan ia kering sendiri..sambil on9 sambil menonton Semanis Kurma rancangan Tv9 yang dihoskan pasangan romantis lagi bahagia, Dato' Siti Nur Bahyah dan Ustaz Akasyah dengnan tajuk yang menarik perhatian aku, "tutup buku lama, buka buku baru"..macam ada kena mengena dengan hati dan diri ini..memang terasa tenang bila dengar ayat ayat yang disarankan ustaz dan ustazah..alhamdulliah:) hati ini tenang kembali..tiada lagi air mata di pipi..hati ini kembali normal walaupun perasaan sunyi memang tak dapat dibendung..Aku suka kata kata dalam rancangan yang memberi kebaikan untuk insani dan rohani..aku kembali munasabah diri.
 Walaupun gambar ni tak sempurna ;) hee
tapi inila adik lelaki yang ku rindui*

Sesungguhnya tiada yang diuji olehNya, yang tidak boleh kita harungi baaik bebanan mahupun ujian darinya..aku kuatkan semangat..aku pejam dan aku dapat rasakan, minggu ini aku akan tanamkan azam baru..untuk tahun masihi yang akan menjelma esok je lagi. Hari ni 31hb..hari terakhir dalam tahun 2010..azam baru perlu dibuat, azam lama yang tak tercapai harus aku titipkan ke tahun akan datang..maksudnya buku lama harus ditutup rapat rapat..buku baru harus dijaga dengan sebaiknya..

Semua ada dalam pixca ni kecuali pali :P 
Keluarga dunia akhirat yang aku sayangi..

Mudah mudahan hati ini kuat..kerana berjauhan aku rindu. Rindu pada yang jauh dimata dekat dihati iaitu famili tercinta..tak sabar nak bertemu. Kuatkan hatiku Ya Allah..aku mungkin tak sekuat seperti awak, awak dan awak yang telah baca entri aku kali ni. Tapi inilah aku...seorang yang cengeng dan suka besarkan hal yang remeh temeh. Sila tabah..sebab inilah kelemahan yang buat aku kuat untuk hidup hari demi hari.. dan aku tahu aku perlu senyum dan harunginya dengan tenang dan bangga. Sebab tuhan menguji seseorang itu dengan pelbagai keadaan dan caranya..kan?=)
 i LOVE my parent so much :'D
mak tak sempat senyum masa nih..tapi tetap sweet;)
Ok, dikesempatan ni nak ucapkan selamat bercuti umum buat semua warga Malaysia yang bekerja dan pada yang kena bertugas diharap gaji kalian belipat ganda ye:) amin...termasuk incik dear. Sekejapnya hari ni hari last untuk tahun 2010..bersediakah uols untuk menempuh tahun baru yang panjangg?.. Aku akhiri entri kali ni dengan salam manis untuk pengikut blog ini dan para blogger sekalian dan rakan rakan yang disegani. Jumpa lagi(!)..

Thursday, 30 December 2010

Kembalinya Maklang Ke Rahmatullah..Al-Fatihah.

Salam sendu dari aku, cik empunya bl0g atas pemergian seorang ahli keluarga terdekat yang telah pegi ke rahmatullah malam tadi.. mulanya aku nak hapdate pasal bola malam tadi. Tapi tak tertahan rasa hati bila sebak mak saudara terdekat telah menghembuskan nafas terakhir setelah selesai game bola semalam. Patut lah aku terasa macaam satu perasaan tak besh malam tadi even perlawanan pasukan bola sepak negara menang...

Aku terkejut sangat, sebab macam tak pecaya.. tetiba dapat fon dari mak yang bagitau maklang aku ada ke tidak. Masa tu belum pasti, tapi tak mahu sedih melulu..tunggu untuk pengesahan dari pihak klinik berdekatan. Akhirnya, memang sah maklang aku meninggal dunia. Memang merembes air mata tidak tertahan lagi. 

Nasib, membe serumah seramai 5 orang tolong tenangkan aku dan barulah aku tenang bila menangis sepuasnya tengah malam tadi. sungguh aku tak sanggup nak menai pagi tadi entri sedih ni:'( aku terkilan daan sendu sebab tak dapat berjumpa dengan maklang sebab sekarang aku kat U..minggu depan baru balik Kedah.

Terasa sayu malam tadi, hati tak sedap dup dap dup dap..seperti mimpi dalam mimpi, aku gagahkan hati dan jiwa terima Qada' dan qaaar dari tuhan..kita sebagai hambanya yang masih hidup perlu terima ketentuannya dengan redha. Yang pergi tetap pergi..tapi aku dengar khabar dari mak, yang ank bongsu maklang hilang kawalan sehingga perlu ditenangkan oleh jiran..sebab tak pecaya. 

Termasuklah paklang aku yang lembik lutut langsung pengsan selepas denag berita kematian yang kebetulan paklang tak ada kat rumah masa maklang hembuskan nafas terakhir, sebab ikut ayah aku bawa tok(nenek) pegi ke klinik sebab tok tak sihat.. tapi itulh dah tertulis, bawa yang lain sakit tak apa apa, yang ditinggalkan pegi tanpa suami disisi T____T

Selepas sedekahkan Al-Fatihah dan membacakan surah Yasin tengah malam tadi, hati ini kuat untuk melepasi malam yang payah dengan 1001 perasaan yang bercelaru..tak sedap hati, sebak dan segalanya tenang. Cuba pejam mata dan lepaskan apa yang pergi tetap pergi..semoga roh maklang ditempatkan dalam orang orang yang beriman..Amin ya rabbal alamin*..dan maklang dengar khabar dari adik ku Nana, dibawa ke kampung halaman, di Kampung Kedah pada jam 2 pagi semalam..

Alhamdulillah, pagi tadi..awal awal keluarga ku pegi berziarah dan berkabung atas pemergian Maklang Sabariah buat selama-lamanya..innalillahiwainnalillahirojiunn:( dan dalam pukul 10.30 pagi tadi, jenazah arwah dibawa ke kubur untuk disemadikan.. aku sayu. Langsung takkan jumpa dengan maaklang dan jiran terdekat dah nanti. Dalam hati terasa sayu..tapi aku sedapkan hati, syukur masa raya Haji sempat dapat bersama, dan makan laksa masakannya. walaupun hari tu, maklang dah sakit :'( Moga maklang pegi dengan tenang..amin*
Kawan kawan bl0gger, doakan arwah maklang aku tenang disana.. Buat sepupu sepupuku yang dikasihi, tabahlah kalian atas pemergian bonda tercinta..aku faham makna kehilangaan nak nak hilang buat selamanya..sebak hati ini T.T tak sanggup nak menaip lagi.. Al-fatihah buat maklang. Kenangan bersama tetap dalam ingatan..diharap tenanglah disana mengadap tuhan Yang Esa.. yang pasti kematian mengingatkan kita yang hidup tentaang mati..Ya Allah takutnya mati...Sesungguhnya orang yang takut mati adalah orang yang sentiasa mengingatinya..Wallahualam~ berkabung aku desini seorang diri..

Yeay Malaysia Menang Bola Sepak Piala AFF Suzuki 2010 Secara Rasminya..Hidup Harimau Malaya (!)

Assalamualaikum dan selamat pagi:) yippe..kemenangan di pihak negara Malaysia..sangat membanggakan. Nak nak menang di negara lawan..memang tak terkata rasanya. Aku sebagai rakyat Malaysia terasa bahang kemenangan yang di ungguli pasukan negara.. memang best la(!) nak nak penjaga gol Khairul Fahmi Che mat..ngee rasa macam dia tangkap bola dan tangkis semacam magnet dah..cayalah.. terasa dah terminat dia pulak even dia sebaya aku, tapi dia tua bulan..haha. 

Nak jugak kata tua matang kat dia.. Ehemm, berasal dari negeri cik Siti Wan kembang gittu. Minat Fahmi sebab dia penjaga gol terbaik musim ni, tapi tak boleh sangat nak minat terlebih..haha. Sebab dia dah ada awek :P melepass la uOols yang bergelar perempuan. Sebab awek dia cun melecun..dan dia juga seorang blogger, pegi sini kalau nak usha bl0g awek Fahmi apek ya.. Bangga dengan kejayaan semalam, sehingga rasa meremang bulu roma bila ramai ramai angkat piala Suzuki yang berkilauan tu semalam.. hai bangga la rasanya:")


 
Eh eh semalam aku usha awal lagi blog Kak Elia awek si Fahmi yang penjaga gol ala ala cina tu, masa tu follower dia baru 600 plus plus. Pasukan bola sepak Malaysia pun tengah dok beraksi di padang lagi. Tapi bila pagi ni, huaa dah 1900 plus plus..ramai peminat ek.. nak tahu perkembangan kapel yang sweet tu la:P hee..diorang berdua memang sweet even Fahmi tu sebaya dengan aku, tapi asal dia nampak matang ye..? 

Eh eh, jangan dok fikir pelik. Sila ubah tajuk sebab tak patut banggakan penjaga gol sedangkan pemain pemain lain pun penat beraksi..tak gitu? :'D kesian dk main lari atas padang untuk kejayaan, takkan tak suport. So, aku suka semua pemain bola sepak semalam termasuk Gunalan..cayalah;) memang beh la Gunalan malam tadi..


Pasukan bola semalam bermain boleh tahan.. rasa macam mudah nak menjaringkan gol tapi mungkin sebab padang licin, ramai pemain yang tergelincir..dan bola tersasar ke tepi tiang gol. Apepun yeay !! hoyehh hoyehh Malaysia menang beb.. Piala AFF Suzuki di Jakarta Indon semalam.. Bangga beb. Walaupun aku cam tak sedap hati semalam dan tak berapa nak girang seperti biasa.. 

Tapi terasa teruja jugak bila pemain Safee menjaringan gol dengan keputusan 1-2 game semalam.. syokk tengok pasukan bola main semalam, walaupun di minit terakhir, pasukan lawan dapat jaringkan 2 gol di minit minit terakhir..Ouh sangat cuak..tapi Malaysia tetap menang..Hidup Harimau malaya kebanggaan negara tercinta (!)


Oklah, bangga, teruja bila Malaysia menang.. dan tambah gembira bila PM dah umumkan pada rakyat jelata bahawa 31hb iaitu esok adalah hari cuti Umum Malaysia.. maka besh la. Walaupun kelas batal, nak best apa menda dah..sama je O.o tapi incik dear dan ayah cuti walaupun aku minggu depan baru dapat balik..hoho. Sedih la minggu ni keseorangan lagi.. See U(!) dalam kegembiraan, ada berita sedih aku terima malam tadi..nanti aku stori dalam entri bl0g akan datang T__T menangis tersedu malam tadi........

Wednesday, 29 December 2010

Hari Ceriakan Semangat..ngee:D

Assalamualaikum dan selamat pagi =) bangun awal pagi ni sebab dah tak terasa nantok. Hapdate apa yang patut.. rasanya mood dah berubah. Ok, cari semangat kawan kawan. Sesudah subuh, membaca Al-Quran..aku rasa mood positif datang..kalau sebelum ni hati tak besh dan pagi ni hari dah rasa macam ada spirit penunjuk jalan.. maklumlah aku manusia biasa yang kerap alpha. Bila sujud padaNya rasa kerdil menerpa diri.. siapa lah aku yang kuat beremosi sedangkan kita di dunia ini pun hanya sama diSisiNya..

Buka hari baru, dengan semangat berkobar kobar untuk belajar dan ceriakan hari ini dengan penuh kesyukuran dan tiada lagi penyesalan.. mak kembali pulih sedikit demi sedikit dan harapnya kembali pulih sepenuhnya. insyaAllah..amin* Dalam diam tak diam aku dah nak dekat sampai midterm dah..lamanya terasa bila student lain bercuti, aku ni haa dekat U, masuk sem baru..bila diorang mula sem baru dan aku pulak dah sampai midterm.. ngiau dengar, tapi tak sabar nak balik kampung next week.Hee:'D hati ni amat teruja.. tambah tambah kawan sekuliah, dia cakap Puduraya dah siap renovate. Tinggal nak rasmi dan boleh digunakan..yihaa(!)

Heppinya hati bukan kepalang, bukan apa bila Pudu yang memang ditengah tengah bandar tu siap, alamatnya senang la aku nak cari transport. Tap payah tergodek godek naik banyak biju bas dah nanti..harap harap macam tu la.. sebab kata membe yang stay kL tu, dah makin cantik Pudu siap canggih dengan penghawa dingin lagi. Kiranya, makin maju dan makin selesa la penumpang bas macam aku ni haa.. tapi sebut pasal bas, sekarang banyak sangat terjadi kejadian tak di ingini..tapi itu semua dugaan dan ketentetuannya. Tapi aku takut bila fikir.. siapalah tak takut mati*
Hari ni ada dua kelas, Selling dan investment..hooyeh:'D sila heppi sebab petang ni adaa kuiz.. selamat menjawab kuiz untuk aku petang nanti dan selamat belajar untuk pagi ni dengan lecterur yang superb tak best-______- mudah mudahan ilmu yang diajar, senang masuk. eh eh nak masuk tahun baru la uOols..dah buat azam baru ke?.. hari ni dah 29hb.. cepatnya(!).. dan pasti pasti minggu depan, aku banyak test, dan selebihnya test selepas cuti..ngee. Tak kisah la yang penting, aku dapatbalik cuti midterm nih walaupun seminggu.. Ouh itu sudah cukup bebeh..senyum lebar ^________^ v

Oklah nak bersiap siap pegi kelas dulu. Entri ni aku taip laju laju, apa yang terlintas je aku taip.. maklumlah gian nak menaip entri ;) aku cuma nak cakap, waktu belajar ni memang best..Jadi, aku nak hargainya betul betul ;) nekad dan nak buat azam 2011 nanti. Kelas aku pukul 10 pagi.. selamat belajar buat kawan yang nak ke kelas, dan selamat menghabiskan masa cuti semester kalian pada student yang cuti sem sebulan macam adik aku..See U(!) teruskan amalan ziarah menziarah, insyaAllah lapang nanti aku blogwalk balas untuk uOols okieh..Salam ceria dan teristimewa  ilysm my dear

Tuesday, 28 December 2010

Naluri Emosi Berceloteh ;) Ini memang aku..

Assalamualaikum pembuka bicara buat kalian yang budiman dan rupawan =) hari ni hari yang baik buat aku, sebab mak dah makin sihat walaupun tak la berubah banyak tapi bil ke arah positif, harap mak dapat makan dengan lancar..sebab sekolah dah nak buka minggu depan tapi aku bersyukur hari ni lebih ceria dari semalam. 

Sebab pagi tadi dapat sms yang buat hati girang ceria, bersama sama kelas pagi , lecturer yang sporting lansung tak bosan kelas dia ^___~ buat hati aku lupa sebentar dengan kesihatan mak. Mak tak teruk tapi cuma tak boleh makan melainkan bubur dan air setakat nih. Walhal mak sangat berselera.. Aku tak kesah, janji mak sihat :) Oklah petang tadi ada kelas lagi.Bisness Law, subjek yang memang aku minat habis..Cayalah. Interestingg²(!) memang rindu sangat subjek nih :P 


Maklumlah lecturer besh ;) tu yang seronok tu..haha. Lama rasanya tak gelak besar.. tadi pun sebelum on9 dengan wifi yang lambat cam ciput cenonet line hutan, aku gagahkan untuk hapdate. Sebab aku rindu.. rindu untuk menaip. Sebelum tu aku nak berterima kasih pada kawan kawan bl0gger yang sudi mendoakan esihatan mak.. dan masa dalam fon tadi, mak ceria sambil dok cerita pasaal adik adik..aku bahagia. Tak sabar tunggu tahun depan.. bulan depan, minggu depan.. nak balik kampungg(!) yippe..girangnya hati hanya tuhan yang tahu..
 
Aku tahu, kekangan ni mood aku tak berapa baik. Aku mengaku dan aku sedar aku amayt emosi..mungkin kerana aku terlalu sunyi dan bosan sebab tak keluar dari kepompomg kampus..Padahal tidak la "ulat buku" macam kawan kawan yang lain.. time free on9 laman sosial Fb dan blog..tweet tweet lagi dan hapdate apa yang patut dan kadang kadang sampai rasa borink :P pecayalah aku boring on9..gelak puas puas, sebab rasanya tak kot walaupun on9 24jam tanpa henti.. oh itu sangat tak logik. Sebab aku perlu rehat dan berangan itu penting.. manusia biasa macaam aku..ops gadiss macam aku, itu normal untuk diri sendiri..lalalalalala~
Jom berdating ;)
Gambar di atas ada kena mengena bila aku tetiba rindu untuk berdating bercinta dengan incik dear.. entah kenapa, malam yang hening ni rasa dah lama tak berdatingg..chupp! tak boleh cakap banyak sebab siapa la aku untuk bercakap pasal datingg.. hiKss. kunun la kan? wekk:P tengok tetiba minda terasa tingtong bila emosi kacau sebaab sunyi. Boleh terima tak alasan aku, malam Rabu nih..wee, tengah berfikir fikir nak keluar ke tidak jalan jalan weekend ni dengan membe classmate sempena tahun baru.. maklumlah aku budak baik bukan kaki jalan.. nak berfoya foya di zaman muda..ups (!) terlebih sudah..


Maklum dari awal aku cakap mood tak stabil, emosi tengah rindukan ramai orang yang jauh dimata dekat dihati =) Jadi kadang kadang aku suka buat aorang terasa, buat orang sekeliling tak selesa..oh amat tak baaik nya aku..tapi itulah yang terjadi pada aku-_____- rungsing sampai kadang kadang buat incik dear pun tacing..kesian dear :( Mungkin aku jenis yang suka ambik berat hal remeh temeh dan sensitip (!) lepas tu mula caakap yang bukan bukan.. haiz(!) Bila nak berubah..mungkin aku masih remaja yang mentah..padahaal di usia belia daah pun..agagaga:'D senyum lebaaar.


Ok, selamat berblogging rakan² blogger alam maya sekalian.. entri kebelakangan nih amat emosi..tapi pecayalah ia tidak terlalu privasi untuk distorikan dalam blog umum maacam sekarang..ia telah ditapis berperingkat peringkat sebelum aku luahkan segalanya desini.. harap memahami:) biar simpan rapat apa yang aku rasa..dan diharap, sesiapa yang sudi baca entri aku ni, jangan buat kesimpulan secara luaran tanpa uoOls kenal diri aku yang sebenar.. sebab hanya famili dan incik dear, terutama aku yaang lebih kenal diri ini..seorang gadis yang sensitif dan kuat berangan :P Selamat malam kalian. See U(!)..

Monday, 27 December 2010

AQUA Pengubat Rajuk HatiKu ..

Salam buat kalian pemblog, pengikut dan pembaca.. aku tahu petang tadi aku sedih. Tapi aku masih kuat.. aku mesti tidak mudah putus asa, walaupun kawan bl0gger hmm -______- buat aku kecewa. Sungguh aku tak tipu.. aku sedih, tiada siapa ambil peduli. Maklumlah aku orang biasa biasa.. tak femes, bl0gging hanya sekadar minat dan ingin meluahkan apa yang dirasa dilihat, dipandang, dirasa di muka bumi ini.. aku kecewa. Adakah sebab aku terlalu sensitip.. sensitip kerana tiada siapa yang prihatin. :'(

Blogger biasa biasa tidak mampu meminta ehsan rakan rakannya. Betapa kecewanya aku sebagai ank mak.. Sabar ye mak. Disebalik ini pasti ada hikmah. Kak nak mak tahu yang kak sentiasa bersama mak dikala sakit atau sihat. Susah mahupun senang.. aku menangis melihat tiada blogger yang prihatin. Ok, kecewa teramat. Biarlah kesedihan berakhir desini.. Mungkin orang lemah akan dipandang lemah bila kita selalu bercakap pasal kesedihan dan kelemahan.. itu yang aku nampak sekarang. Aku perlu kuat.. Ok. tutup stori lepas desini. Aku redha. Aku perlu kuat (!) Kuat untuk diri sendiri..

Bila aku sedih mesti ada tempat mengadu selain mak dan ayah serta famili..aku berk0ngsi dengan jejaka pilihan, incik BF..ya, memang dear pendengar setia aku dikala aku sedih gundah gelana dan gembira riang tawa.. dear sentiaasa di sisi. Aku selalu suka bercerita, suka meluah tapi tak semua orang suka dengar, suka melihat, suka merasai kesedihan kita kata dear.. dan nak tahu dear pujuk aku tengok aqua rumah dia.

Bahagianya tengok ikan emas dok godek godek tenang walaupun dari cerita dear yang ikan itu nyawa di hujung kepala bila aaqua yang lama pecah..dan itu aqua baru. Macam lagi kiut bentuk aquarium baru tu..aku tenang seketika bila tenang melihat ikan daalam air..sunyi tanpa masalah. Riang ria berenang walaupun tadi bergadai nyawa.. tahu tahu ajelah yang ikan emas agak sensitif walaupun oksigen tinggal seciput. Aku tenang seketika.. fikir dalam dalam yang tiada sesiapa lebih memahami selain yang Maha Esa lagi Maha Hebat.
 Aqua baru milik incik BF ;)
comel aku rasa dan juga pengubat duka dan penenang hatiku..
pandai dear memujuk.
Walaupun aquarium tu tak besar, tapi cukup buat aku tenang.. uOls nak tahu aku suka tengok ikan, mengusik siap teringin nak bela  ikan lumba lumba buat pet..tinggikan cita cita aku, walaupun nampak macam mustahil..tapi siapa tahu nanti..wow comeinya(!) Tetiba sekarang hati dah rasa tenang..lepas cakap cakap dengan mak, alhamdulilah mak dah ok.. Aku cakap pada mak, mak mesti kuat (!) jangan lepas ye.. sebab  kak sayaang mak ketat ketat. Mak, mesti tau yang orang akan dekat pada kita kalau kita senang mak, sebab bila kita susah..tiada siapa yang ada disisi..kecuali punya hati nurani :'( aku serius kecewa malam ni tak tahu kenapa..
 
Aku harap aku akan pulih esok pagi.. Moga malam ni aku nyenyak dibuai mimpi di iringi doa disulami kasih sayang dear..ops, harap tak terlebih sudah, kerana kaasih sayaang incik Bf yang mendalam pembakar semangat dan inspirasi aku untuk kembali kuat menempuh dugaan Ilahi dan tidak cengeng dan kuat fikir bukan bukan lagi.. harap harap* malam yang tiada bulan diterangi kasih sayang pencinta setia boleh buat aku sedap hati untuk malam ni..ouh sweetnya tengok ikan aqua bersama tercinta, memang tak dapat di lupakan walaupun naampak macam perkara biasa ;)

Selamat malam cinta hati, moga sembuhlah hati ini dengar luka kecewa mendalam..mudah mudahan mak cepat sembuh..amin* Blogwalk kalau ada mood nanti.. suka tengok orang bersederhana dari berpura pura..See U(!) time to sleep.. have anice dream.. Baca doa sebelum tido, beserta 4 Qhul, insyaALLAH hati akan tenang kata incik buah hati.. terima kasih ustazku, pembimbing ke arah kebaikan..aku harap dialah, imamku kelak..amin* Adakah aku rusuk kirimu wahai ya habibi Mohamad FKR. Salam~

Ya Allah Sembuhkan Mak.........

Selamat petang blogger sekalian.. aku menangis kala ini* tadi aku dapat tau yang mak tersayang jatuh sakit -_____- katanya angin dalam badan terlalu banyak sehingga sukar untuk bernafas. Masa cakap fon dengan mak tengahari tadi..mak nangis..syahdu aku dengar.. Kalau lah aku dekat dengan mak..mahu aku picit badannya..supaya hilang rasa ketidakselesaan mak. Kata mak, mak hanya suap makan nasi hanya sesudu dua tapi selepas tu rasa seperti tersekat di tekak. Nak bernafas tiada udara, nak hembus pun terasa kosong..sunyi. Sepi. Mak menangis lagi..

Aku sebak. T____T .Rasa macam aku faham situasi mak. Berkali kali mak suruh aku berdoa pada Ilahi moga maak sihat seperti biasa, boleh makan makan sedap sedap.. sekurang kurang mak bpleh makan makanan feveret mak.. sedihnya bila mak menangis lagi.. Aku turut menangis.. Rasa mak sedih bila sakit dia datang lagi. Berkenaan angin dalam badan.. merosoh badan sehingga terasa tersekat untuk makan..

Kawan kawan nak tahu, mak kesayangan aku hanya makan nasi yang diblend supaya dapat telan dengan sempurna.. sedih kan bila dengar. Kesian mak..dah lama angin tu tidak menyerang. Maaf* sebelum tu, kawan kawan jangan salah faham yang anggap mak aku sakit yang berat berat seperti angin ahmar, kanser perit atau sebaliknya..nauzubillah(!) minta dijauhi dari mak..simpang 44 kali malaikat..Lindungi mak dari penyakit bahaya tu.. kerana mak aku masih sihat cuma kurang sihat bila badan rasa berat disebbkan angin yang merosoh badan hingga boleh buat mak rasa lenguh lenguh. Mak aku masih muda.. baru 44 tahun.. Moga dipanjangkan umurnya..amin Ya rabbal alamin*
Aku harap mak cepat sembuh..gembira selalu dan boleh makan banyak banyak seperti selalu. Sebab mak memang kuat selera macam anak sulungnya. Aku pun ada angin.. dengar kata angin ini adaalah keturunan dari moyang ke atuk, dan kepada mak..seterusnya aku, pada anak aku dan mungkin cucu dan cicit aku kelak. Tapi aku redha, harap angin tak kuat menyerang badan.. siap tak takut angin ahmar?.. tapi mak dah biasa masuk hospital gara gara makan nasi lemak tapi terus tersekat nafas selepas tu.. sedihnya saat tu..

Masa tu kebetulan raya Haji, tahun bila kau tak pasti.. sedih sangat raya itu, mak tak bersaama daan kaami beraaya hanyaa di hospital..mak nampak lemah sangat waktu tu sebab kena puasa..siap masuk dawai wayar segala dalam badan.. Bayangkan :'( Lepas 3 hari.. Mak dapat keluar wad. Keputusaan doktor, tiada masalah dengan kesihatan mak.. Jadi kenapa mak tak sihat jugak?.. makhlus hakus kah? ALLAHUAKHBAR.. minta dijauhi. Tapi try cara kampung dengan cara perubatan ISlam. Alhamdulillah..mak beransur pulih.. angin terlalu banyak dalam badan sampai kronik T__T kesian mak,, dan aku sebagai anak tipulah kalau tak sebak walaupun depan mak aku tabahkan hati supaya nampak kuat.

Kini dah lama penyakit angin tak serang dan kini ia datang lagi buat mak tersekaat makan..Syukur mak dapat jugak telan minuman. Kalau tak lagi sukar rasaanya. Ayah tak habis habis, beri sokongan padu pada mak. Harap mak kuat tempuhi dugaan Allah.. Pada kawan kawan alam maya..aku nak mintak tolong. Boleh tolong doakan kesembuhan mummy aku agar dia kembali sihat dan boleh makan dengan lancar semula..tolong doaakan ye.. Hanya ALLAH yang dapat balas ihsan dan keprihatinan kalian..amin*
Buat mak tersayang, kak akakn sentiasa doakan mak walaupun mak tak minta..kerana sebaknya hati kak bila dengar mak menangis mengenangkan sakit dan masalah mak. Kak faham mak..rasa ikutkn hati nak balik. tapi kalau tak da aral 2 minngu dari sekarang aku akan balik rumah. dan masaa tu harap mak dah sembuh.. Kak rindu mak. sayang mak sangat sangat. Aku percaya tuhaan sangat sayangkan mak, sehingga Dia bagi dugaan.. dan aku percaya mak kuat kerana dipilih untuk diuji dengan kesakitan.. Harap mak kuat T__T

"Mohon sama sama doakan kesembuhan emak ku tercinta, cepat sembuh, sihat dan kembali senyum seperti biasa..amin*"

Tak sanggup nak dengan emas menangis..sebak dada. Sesak berlagu resah. Moga kalian berdoa ya..itu saja aku pohon moga dikurang sedikit ujian buat mak.. Aku sangat sanyangkan mak.. mak lah satu satunya, ibu kandungku.. tanpa mak siapalah aku di dunia nie.. Dikau sembuhlah mak, berilah mak kesihatan dan kesejahteraan berpanjangan.. Sesungguhnya mak dah banyak bersusah payah untuk aku adik beradik. Beri mak sihat..

Maaf kalian. entri kali ni aku betul betul sedih T____T. Mak tak sihat..aku jauh.. bukan tak nak balik, tapi mak pesan, jaga diri, dah tak lama nak cuti..nanti balik teman mak. Jaga mak :'( sayunya hati.. aku sebak* dan terus menangis........................................ Doakan mak aku kawan kawan. Itu saja ku pinta.. hnya Allah yang dapat balas..mudah mudahan. Terima kaSih sangat sangat..Amat daku hargai doa kalian.

Mimpi Satu Anugerah Kepada Si Kuat Berangan..

Camat pagi tawan tawan.. ;) eh eh asal lidah tergeliat pulak awal pagi Isnin nih dah macam kanak kanak oren..asyik Ribena je dikaitkan dengan oren, tak salah kalau nak tukar jadi oren kan?..hee. Ok nak buat ucapan semula, morningg uOols blogger yang cantik kiut miut.. hari ni aku separuh heppi, separuh sedih..Yang heppinya aku bersyukur, aku boleh bernafas dan tersenyum bila bangun pagi tadi..Yang sedih biarlah hanya aku dan tuhan yang tahu.. 

Malam tadi aku on9 kejap je selepas blogwalk sebab mood hilang dan terus menonton cerita cerita best..sedangkan orang lain, peminat bola umumnya mesti menonton aksi pasukan bola sepak negara melawan pasukan negara jiran iaitu Indon.. Cayalah..ak je tidak.. seperti yang dalam previous entri..mood lari dan channel TV1 pun larikk..agagaga..panass-___-
Bila malam tadi diumumkan Malaysia menang 3-0..yippy(!) heppi rasanya walaupun tak tengok..tapi syokknya malaysia menang dengan jayanya malam tadi..hee. Tahniah buat pasukan bola..tumpang heppi aku sebagai rakyat malaysia..lalalala. Jadi malam tadi aku hanya layan Tv sampai lewat malam.. dan ia keSEORANGan ye..memang sunyi. Tapi tak kesah la..janji puas..ngee:'D
Bercerita pasal malam tadi aku bermimpi bersambung sambung..rasa penat pulak pagi tadi..lepas tu, pejam celik pejam celik dok fikir apa yang aku mimpi sampai rasa macam tak penat sangat. Tapi macam blur je..orang tua tua cakap kalau mimpi yang kita ingat tak akan menjadi..dan insyaALLAH, jika mimpi yang kita tak ingat, mudah mudahan menjadi.. benar atau tak, wallahualam.. tapi yang penting, aku harap mimpi yang baik termakbul dan mimpi yang tak baik, minta dijauhi..amin*
Bercakap pasal mimpi..banyak yang berkaitan. Walaupun ia adalah mainan tidur tapi disebalik kita memang tengah mati sementara waktu itu..ye, mati sementara adalah tidur. Tetiba aku cakap pasal mimpi bukan bermakna aku faham disebalik maksud kita bermimpi..tapi melalui kata orang tua tua..banyak maksud tersirat yang terkandung.. Tapi mimpi yang tak baik mintak simpang dijauhi.. uOls nak tahu yang melalui mimpi jugak orang akan dapat ilmu ghaib atau sebaliknya..minya dijauhi =.="
Yang penting sebelum tidur basuh kaki, ambil wuduk dan baca doa tidur beserta selawat dan 3 Qhul..mudah mudahan kita dijauhi dari syaitan Laknatullah.. Ok, aku tak pandai cakap pasal mimpi..tapi sebagai anak gadis, aku impikan dapat berjumpa putera raja..bole?.. tak mahu lah. Itu hanya cerita dongeng cerita dahulu kala. Aku?..tak mungkin dn biarlah si dear, putera hati ini.. macho pun dia, segalanya pun dia.. terima seadanya, jika dia adalah jodoh aku :) tapi kalaulah aku pandai menafsir mimpi.??
Maaf, entri pagi ni sekejap bercerita perihal bola dan terus pulak pada mimpi.. Kemudian jodoh. Adakal ia saling berkaitan?.. biarlah menjadi persoalan.. hikSs :') Oklah selamat berblogging kalian. Moga Isnin hari yang indah buat uoOls. Adakah aku kuat berangan sehingga sering bermimpi malam..? See U next entri yeah.. Jom sarapan maggi(!) yummy yummy..
Hari ni tiada kelas, membe membe pun belum balik. Rasa nak hapdate sampai lebam meh..tunggu entri selanjutnya ye. Kalau wifi ok, nak mood membuak buak. Maaf sekali lagi andai entri kali ni membosaankan kalian.. aku sangat sayangkan bl0g nih..Percayalah..♥.♥..Carilah mood dalaam diri, pasti ceria kan datang.. Teringinnya nak pegi melancong dan datingg..tetiba* 

Sunday, 26 December 2010

Conteng Conteng Lukih Lukih ;)


Selamat petang buat blogger yang disegani :) AsSalamualaikum..petang ni syok lyan cerita casper yang dah lama tak tengok siap tak ingat dah pun..agagaga :P aku terasa homesick pulak dah balik rumah..tetiba ternampak dalam folder lappy yang aku ambik masa cuti semester lepas..gatai tagai main tulis tulis padam..ini la mainan tu haa. Tak mahal, murah sangat..untuk adek sayangg tak salah rasanya..hikSs.


Kenapa entah masa kecik kecik tak beriya nak main conteng conteng atas papan lukih nih..tapi dan besar remaja pulak yang kamain main conteng conteng..konon macam nak jadi budak darjah dua yang dok belajar menulis A,B dan C sampai Z dan 1,2,3 hingga 10..lalalala tapi biarlah kesah ke tidak janji aku heppi ngan mende alah ni..ekeke :'D suka pulak dok conteng padam, lukih padam.. dan akhirnya jadilah tulisan yang bebagai tapi tak maulah snap yang bukan bukan aku tulis untuk dipertonton di blog kiut miut aku ni. 

Tapi nak tau, kadang kadang tu boleh pulak kami 4 beradik termasuk aku la tu dok menulis atas papan tu tanpa bercakap untuk..hanya menulis untuk berinteraksi..hooyeh(!) macam poyo kan kami??..erkk apa itu poyo? yang aku tau penghak je dalam bahasa kedah..sebutannya "pe..ghak" ok. Sila sebut hingga berjaya. Okieh, nak tunjuk tulisan aku sikitlah..tak cantik tapi comei ja.. biasa je tulisan tak kreatip, tapi seni tu ada :P wink* meh tengok gambar yang aku snap main main..lama dah gambar ni dalam laptop aku..
Nama sebenar tapi bukan benar sangat:'D
boleh ke macam tu..?(!) Hadoii..
 nickname dalam blogger (!)
really like...hee
Ok, tak cantik bukan?..maklumlah saya budak baru belajar menulis..haha. Sekadar suka suka je tu.. teringat lah kat rumah sekali dengan ahli famili..huaa T____T bila dapat balik nih. Rasa lambat masa berlalu.. nak main dengan budak Badrul. Entah masih ok ke lingkup mende papan ni sekarang dapat kat aadk nakai aku tu..memang rindu untuk main dengan dia. Otak geliga..cepaat tangkap walaupun baru berumur 8 tahun..

Tulisan aku tak comei, meh tengok tulisaan adik Badrul aku pulak..kiutlah(!) memang aku akui..siap kreatip lingkuk lagi huruf Y ke atau G dia..nak tengok buktinya, tengok gambar kat bawah ni..Adik aku dah besar dah. Cepat betul masa berlalu..Dia dah pandai menulis, mengira dan membaca..Alhamdulillah, selalu dapat nombor satu..cuma kadang kadang banyak main dari belajar, macaam kakak dia yang sulong jugak. Tak penah serius dalam pelajaran..Haip..tak jugak ok ^____________^ v. Eh eh jom tengok tulisan adik saya masa kami main tulis tulis, alert bagai kat papan putih guna magnet nih..See with ur eye yeah..enjoy it ;)
Comeikan Badrul  adik bongsu aku tulis nama akhir kakaknya;)
Nie buat aku tambah rindu dia...ouh..
\\(^^,)// hurray dia berjaya (!)

Oklah..tak boleh menaip dah. Rasa rindu teramat pada adik adik kandungku kat umah..mesti depa pakat dok tengok bola sambil buat aksi terlampau dengan suara sorakan dan kutukan..ya, itu pasti jika tengok bola. Kononnya macam tunjuk ekspesi muka dan tindak balas tak puas hati bila bola tak dapat dijaringkan atau pada pemain sendiri..padahal suruh main bola kat padang pun aku tak pandai..syokknya depa pakat dok tengok bola ramai ramai..Aku? oh sungguh sedih untuk diceritakan desini-_____-

Keseorangan dalam menonton. Tetap menonton jugak..tapi menonton cerita yang selain Tv1..what the fish?..haip. Kenapa la Tv1 je tak dapat kat umah nih..haiyak. Jadi tengok ajelah cerita kat Tv3..cam best jugak. Lepas ni nak, f0n rumah..rindu.Adakah aku homesick.. memang pun (!!) h o m e s i c k =.=" Nak chow dulu..selamat berblogging ye. Blogwalking selalu..Rajin klik la nuffy aku yang tengah aktif tu..See Uools again..aloha.

This Weekend with Alot Ion Positive..

Morningg blogger :) Have a nice weekend..hikSs. Tetiba aku suka weekend. Walaupun kengkadang sunyi tapi aman pulak. Rasa tenang untuk belajar dan beristirehat, disamping beriadah melepak diatas katil sambil menambahkan lemak dan berat badan..hooyeh !! aku rasa baik perasaan kita, baiklah mood kita..positif fikiran kita, postif jugak emosi..begitulah sebaliknya. Hee:D 

Aku rasa aku dah makin suka hari cuti hujung minggu.. sebabnya, boleh rest sampai bengkak mata. Boleh on laptop sampai panas..erk =___=" hehe. Itu tak perlu nanti segala kerosakan siapa nak tanggung pulak..dan boleh melepak dalam bilik dan rumah je tanpa keluar jalan jalan yang bosan..padahal teringin keluar tapi tiada kenderaan..ada la jugak. Tapi bas?..haish cemana nak gerak, susah laa..demand ke aku?.. ada la sikit untuk keselesaan diri. Jadi disebkan ongkos dan transport. Biaralah hujung minggu bersantai di rumah sambil on9 tanpa gangguan..oh itu jugak nikmat dunia..ngee:) Desini aku mencipta bahagia sendiri.. mudah saja, fikirlah +ve dan tinggalkan perkara perkara yang membawa ion ion negetif..percayalah..hidup ini amat indah bila uoOls membuka mata hati dan mata minda..eceewah;) hepi sungguh aku pagi nih..
Pabila hati riang rasa lebih ringan kepala tanpa raasa serabut..ingat nak mula buat nota nota ringan supaya nanti tak kelam kelibut..tapi tengok cemana nanti. Malas jugak adalah sifat negetif..sila nyah dikau dari kotak fikiran aku !! ok, semangat hari ni walaupun setiap hari Isnin untuk semester ni aku tetap cuti tanpa kelas langsung. Maka kalau uoOls hujung minggu hanya dua hari, aku tiga hari..yezza(!) puas la kan.. boleh layan cerita korea tanpa henti..agagaga~ Gelakkan diri yang minat gak korean..
Memang syook la, siap nangis nangis pegang tisu bagai, tetiba mata merah seba sedih tengok scene sedih..maklumlah sensitif orangnya. Kadang kadang lebih dari pelakon..over la tu(!) Hikhik. Tapi siapa la perasan kan?.. tapi kesemua cerita Korea dalam laptop ni semua dah ditonton..dan uoOls percaya atau tidak yang aku tidak penah jejak kaki di panggung wayang..mesti korang pelik tapi itulah kenyataan:P tapi akutetap bangga, tak pegi sebab best ke tengok wayang?..sikit tak teringin sebab dah dapat bayang cemana situasinya..maaf* ini pandangan aku yang tak biasa pegi..

Bertukar topik dari wayang di hujung minggu..mari bergotong royong kemaskan bilik. Tapi biasa biasa je aku kemas supaya nampak sedap mata memandang..biar simple janji kiut.. siapa la yang tak sukakan kecomelan kan?;) Jadi aku nak cakap dalam entri ni yang aku bahagia di hujung minggu..insyaALLAH, akan berterusan dengn emosi ini. Dan maafkan aku kalau nanti ada pulak entri yang aku bosan dikala weekend datag lag. Kerana siapalah aku insan biasa yang punya emosi tersendiri..
Setiap orang yakni manusia sama saja. Baik emosi, baiklah mood.. Jadi tanpa rosakkan mood hujung minggu hari ni..meh dengar lagu ramai ramai..best jugak. Tak bosan malah menaikkan semangat berkobar kobar untuk cuti kali ni..homesick tetap homesick tapi biarlah masa cepat berlalu tanpa aku sedari..
wahai hati, sabarlah sayangg.. tetiba rindu.. kangen sama incik BF..

Oklah, nak berbl0gging dulu, nanti rajin hapdate lagi. Selamat bercuti kalian..ingatlah orang tersayang selalu. Aku heppi ada blog..dan aku heppi kepada sesiapa yang foll0w mellow blog nih..selamat membaca dan datang lagi. Moga kebahagiaan milik kitaa semua.. Niat dalam hati, hanya Sang Pencipta yang tahu..jumpa lagi dalam entri seterusnya=) kadang kadang aku rasa aku matang dan kadang kadang aku rasa aku masih mentah..dewasakah aku?..Noo(!) i'm still teen && youngg.. peaCe(!)
----;---'---{@
~Dawia Honeyputri~ 

Saturday, 25 December 2010

Merias Sebagai Muslimah Seadanya =)

Selamat malam bl0gger sekalian..siapa kata bila tiada idea tak boleh menaip. Walaupun kadang kadang ia memang agak pelik didengar tapi idea takkan datang tanpa kita fikir. Jadi perkara  yang selalu aku buat bila tiada idea, aku berjalan jalan tengok gambar kawin orang.. macam stalker pulak kan? 0ps(!) jangan salah faham dulu.. aku bukan maksudkan yang aku berniat tidak baik tapi sekadar mencungkil idea dan mood ceria. Best je teng0k nampak bahagia gittu.. Siapa tak suka kan? Dan kadang kadang aku tengok orang berfesyen..ngee suka habis. Kata orang perempuan sekarang ramai yang bertudung sebab banyak fesyen tudung yang colourful dan pelbagai corak dan design. Aku pun tak ketinggalan suka sangat tau:'D 

Syukurlah dengan banyaknya design dan patern yang berbagai corak sekarang dapat menarik ramai kawan kawan kaum hawa yang memakai tudung terutamanya yang menganut agama Islam :) gembira melihat ramai yang sudah menutup aurat dengan hijab yang comei, kaler kaler..tambah reben dan aksesori bagai..wah (!) bertambah berasa bertuah menjadi seorang gadis..dapat melaram disamping menutup aurat yang disarankan dalam Islam mengikut syariatNya..^^
 

Roses symbolizes of happy love, 
cinnamon for love and beauty, 
Daisy for gentleness and innocence, 
camellia for adorable, 
Daffodil for respect and loyal. 
I pick those flowers to lighten up your affection
 
 Sentiasa cintakan fesyen muslimah, aku pun tak ketinggaalan mencuba satu per satu secara perlahan lahan daan tidak mendadak. Alhamdulillah, selagi sesuai dengan aku, aku akan cuba..tapi taknak terlalu sarat kerana semestinya aku tak pandai berfesyen apatah lagi nak melaram sakan bagai nak rak, walhal hanya nak pegi kelas dan keluar bersama rakan rakan..kebiasaan dan keselesaan memakai tudung bawal dah memadai aku rasa..hee:'D tapi mende alah yang comei atas kepala sebagai aksesori, aku belum ada dan tiada masa lagi nak sopink..tapi dalam hati hanya Allah yang tahu, aku memberontak nak pakai laju laju, reben atau cekak macam yang dipakai gadis gadis perawan;)

my precious :)
Hanya dikenakan pabila pegi ke kelas;)
santai dan selesa ..
tudung makhota muslimah :)
Aku pun mencuba mengikut trend tapi dengan gaya aku sendiri..tiada yang vogue bagai..hanya ringkas dan simple. Janji selesa.Mengenakan pashmina biru kegemaran hanya untuk cuba cuba adakaah aku sesuai dengan tudung sekarang..tapi syukur, agak selesa untuk menutup muka aku yang buulat. Ia seperti memakai tudung dan shawl biasa..tapi tak sabarnya nak pakai dengan aksesori..hikSs. Siapa tak teringin menda cantik kan?:P

Gambar hanya disnap dalam kamar ostel. Sekadar mencuba..dan ada lagi tudung jenis gipsi, shawl, dan tudung ekin yang menjadi koleksi. InsyaAllah..aku cuba perlahan lahan. Tapi masa ada ekspo kat kampus hari tu..masyaALLAH, rambang mata aku nak memilih..sedia duit je uOols;) yup(!) aku beli kat ekspo pun ada..teringin jugak nak beli secara on9..tak tahan mata dan hati ni bila tengok aksesori bagai.. kiut dan bling blingnya. Kawan sekuliah ramai yang pakai..memaang lawa. Cantik cantik..sepadan(!) arghh-______- aku bila lagi nak ada keberaniaan untuk pakai..shhhssh nanti lah:D

Ok, fesyen tudung diharap makin dapat saambutan dan menyerlah, dengaan harapan ramai golongan muslimah terbuka hati untuk memakai hijab atau tudung untuk menutup aurat yang disyariatNya..mudah mudahan* Aku pulak masih teruja untuk mengenakannya mengikut kesesuaian hati dan wajah..Oklah, selamat berblogging rakan bl0gger..selalulah saling ziarah menziarah ye:') InsyaAllah, aku balas jejak uoOls nanti..See U(!) i'm truly in my heart i'm really missing my family and home sweet home..also him

 --;----'--{@     
~Dawia Honeyputri~

Mula TerpiKat dengan Asm Jawa Kerana Khasiatnya :)

AsSalamualaikum dan salam ceria petang Sabtu buat uOols sekali. Selamat berhujung minggu pada sesiapa yang tengah bercuti.. dan sesiapa yang tengah bekeja..harap keje dengan tabah :) pagi tadi tengah tengah dok on9 sedap sedap kononnya nak hapdate entri di pagi yang hening lagi segar..tetiba spoil betul bila tenet merajuk sekejap. Dia off tanpa bagitau dulu..kemudian pegi lari line macam tu je T____T penat cari line, shut down blog lalu beristirehat sambil menonton :) ecece..tapi dalam hati memang tak puas sebab tak dapat blogwalking ngan menaip entri..-______-

Baru buka tak sampai setengah jam pun, tenet merajuk kena la sabar:) lepas masak lunch dan makan sekali dengan membe serumah..tengok kejap cite Tv2 kat depan, macam best jugak tapi kerinduan nak on9 semakin membuak buak. Aku onn lappy dengan harapan tenet tak majuk lagi.. syukur (!) line dah ok..terus sign in blog dan Fb cam biasa. HikSs..keriangan desitu ye..

Ok, entri kali ni aku nak cakap pasal asam Jawa.Nampak macam biasa biasa je kan? :) kalau korang penah tengok buah dia memang unik kan?..bau buah di atas pokok pun dah dapat rasa bau kemasaman buahnya ;) masa tu aku dekat kampung. dan desitu laah petama kali aku melihat buah asam Jawa..memang cantik bewarna cokelat..Kalau makan buah yang masih muda..memang ngiau la masamnya (!) ngee:'D ngilu..tapi memang superb sedap. Tapi kalau yang dah masak selalunya yang kita guna. Dan banyak kaedah digunakan. Contohnya buat gula gula, macam duit duit yang aku suka makan masa kecik kecik.. asam jawa untuk dalam masakan. Dan jangan tak tahu banyak jugak khasiatnya;)
sedap ^______________^
masam masam manis.. 
Nak tau kenapa tetiba aku jatuh cinta dengan asam jawa sebab jeng jeng jeng..Meh dekat nak cerita..sebelum tu, ini berkaitan dengan masalah seorang gadis seperti aku yang bermula bila seorang membe aku Fatin, bagitau yang asam jawa boleh kurangkan sakit sesungut senggugut :P Kan aku kata itu penyakit seorang gadis..Walaupun tak penah cuba, tapi bila dah sakit, semua nak pulih dan sihat. Jadi tak salah kalau nak merasai sendiri mujarab ke tidak.. baru tahu kemujaraban air asam jawa yang superb ni..Ok mengikut petua sahabat aku, mudah je nak buat air ini..cuma, ambil sesudu atau dua sudu asam jawa yang telah siap dibuang biji macam asam Jawa extra Adabi ataupun boleh jugak pakai yang ada biji..dan ambil airnya sahaja, seperti biasa. Tapi aku guna, yang tiada biji lagi cepat dan mudah. 
Nak nak kalau sedang sakit kan?..Seterusnya, bancuh air dengan air suam bersama sesudu asam jawa dan sedkit gula sahaja. Tujuannya nak hilangkan rasa masam yang agak tidak terlampau ;) Kemudian bolehlah diminum..dan disulami dengan selawat ke atas nabi Muhamad S.A.W..mudah mudahan dengan usaha dan tawakal kita pada ALLAH yang Esa..Penyakit itu sembuh..dan Alhamdulillah, ada suatu hari tu aku cuba dan syukur ia mujarab(!) sakitku itu makin kurang dan malah ia melancarkan perjalanan seperti biasa.. betapa heppinya aku saat itu..

Dan dengan izinNya,aku akan teruskan petua ini pada setiap bulan..wink* Psstt kalau la aku tau petua ini dari dulu, paasti aku nak buat dari dulu lagi.. tapi rasanya tak terlambat lagi kan kawan kawan?:) Sebab banyak jugak petua yang aku buat demi kesembuhan sesungut yang aku alami setiap bulan..Maaf* aku suka sebut sesungut dari senggugut..harap maklum :') dan apepun petua yang kita ikut, berniatlah hendak sembuh dengan keizinanNya jugak..dan aku percaya di alam buana ini, setiap yang diCipta Ilahi adalah saling memerlukan dan ada keistimewaan sendiri begitu jugak buah asam jawa :)

Tetiba nak cakap..I LOvE aSam JaWa Rite Now (^_~)

Selamat mencuba buat gadis gadis yang mengalami masalah yang sama dengan aku ek :) Yang penting usaha dan tawakal..dan berdoa, kesembuhan dariNya..dan mulalah sukakan asam jawa ye sebab bila lama lama minum, ia banyak kebaikannya :) selain menyejukkan badan.. Okieh, selamat berblogging dan berblogwalking uOols blogger disegani:) misSing my dear Bf rite now..hiKss. Nak borak borak bergayut jap.. See U(!) eh..hari ni banyak kan cerita best best..Jom menonton jugak. Selamat bercuti..
----;-----'----{@
~Dawia Honeyputri~

Friday, 24 December 2010

Bakso Punya Penangan Bila Pertama Kali Bersua :)

Selamat petang buat uOols blogger yang disegani :) Sambil dengar lagu lagu lama zaman 60an.. teringin dan gian nak hapdate blog..aku layan semua je lagu ya tak kira zaman mana. HikSs. Janji sedapp didengar sebagai penghawa dengar. Tapi aku tak tahu channel mana pulak  si ousmate bukak tv sebab aku dok ngadap laptop di bilik ni haa. Tak berkesempatan nak jenuk kat ruang tamu..kononnya lah:P padahal masa lapang kot segaja malas nak bukak pintu dan jenguk je. Bukan payah pun..tapi memang serius lagu lama lama la..macam nostalgia gittu..beStt.

Ok, petang ni nak taip entri pasal makanan yang selalu atau penah di dengar, malah terkenal di Indonesia tapi jarang jarang didengari di Malaysia terutama di Utara nun..kecuali belah belah selangor dan selatan sebab dah dekat dekat ngan Indon..yeke? :P memandai je aku kan ;) Ok tak kisah la kan..korang tau ke tak.. tapi disebakan aku ni suka menonton, maka penah la tahu makanan yang namanya Bakso (!) ahaa..uOols penah dengar tak..kalau kot belah Utara sana, tak daknya depa kenai nak habaq mai..tapi mai nak cerita sikit pengalaman menjamah pertama kali Bakso nyum nyum nyum..

Itu pun kali pertama lihat ingatkaan sup biasa walaupun luar biasa je banyak..tapi mana la aku taahu mulanya itu yang namanya Bakso..ngee:'D memang betul betul tak tahu la..masa tu pun pegi kat Pasar malam kampung belakang Bestari Jaya..kalau student sini mesti tau la kan? Haip. BakSo punya cerita kembali beraksi..ceewah. Jom makan bakSo.. (^_~)
memang pertama kali makan rasa khaw sangat (!)
Macam bihun sup je sekali pandang..
dua kali pandang, siap rasa lagi..ternyata tidak..ia adalah Bakso :P
Memang seperti caption gambar di atas, masaa pertama kali ngap nih..aku hairan asal la pedas bebenor, tapi sedapp..terangkat kata orang :) tapi keterujaan untuk menyudu makan bakso kian memuncak nak bagitaau uOols.. maklumlah pertama kali makan, memang nikmat rasanya. Bagai merasai suatu makanan yang tak penah rasa sebelum ni..thumb up sangat(!). Dengan kuahnya yang memenuhi citarasa.. memang ta sabar nak bagitau dear, incik buah hati dan mak tersayangg pasal Bakso ni haa..

Respon mak.. "Apa dia bakso yang hang makan, sedap sangat ka? lagu mana rasanya? mak tak tau pun"..dan respon si dear, "ooo..bakso yang orang indon makan tu ye.. sedap ke? pedas tak?" hehe.. macam tau tau je dear pedas bakso ni..taapi itu la, pasal cili ke apa kita boleh request nak ke tak. Itu je.. tapi kesian mak, memang orang utara jarang tahu, kecuali orang Jawa yang banyak kat Kuala Selangor ni haa.. dan Johor kott. Maaf* andai salah..

Ok, selamat berblogging semua.. tunggu kalau rajin nanti nak hapdate lagi..kalaau tak hapdate hapdate tu, aku hanya blogwalking je..hikSs ;) Selamat Maju Jaya buat pemakan tegar macam aku..semuanya bedal. Tapi pengalaman makan Bakso memang sedap(!) sebelum ni dengar dari mulut orang dan tengok dari tv je..bila merasainya sendiri ternyata amat menyelerakan..ouh jangan biarkan air liur meleleh membayangkan makanan sedap. Sila jangan buat onar desini..Ops(!) terlebih sudah..haha. Bergurau senda ya blogger.. selamat blogwalking. Serius makin lama aku makin sayang blog kiut miut aku ni.. harap harap korang jugak ^____~  See U..
----;-----'---{@
~Dawia Honeyputri~

Thursday, 23 December 2010

Congrat Melia Natasha (!)

Selamat malam buat bl0gger sekalian.. hari ni baru berkesempatan aku nak menaip entri untuk hari ni.. mana taknya, aku sakit T_____T oh mulakan entri dengan nada sedih sayu dan tak best..tapi maaf, sekarang dah kembali pulih dan sihat hendakNya. Alhamdulillah..eh aku nak taip laju laju bila adek kesayangan aku masa zaman di asrama dulu dapat result gempak dalam PMR.. rasa macam nak taip dua entri cepat cepat sebab banyak yang nak stori nih ;) kan semangat berkobar kobar untuk menaip nih..


Ok hari ni macam uoOls tau yang result PMR keluar..yezza(!) tahniah buat pelajar atau lebih mesra adik adik yang berusia 15 tahu satu Malaysia yang ambik peperiksaan bualn September yang lepas kalau aku tak silap.. ke bulan sepuloh..maaf, tak berapa  pasti bulan berapa..tapi hari ni hari keluar keputusannya..memang teringat zaman muda mudi 6 tahun lepas di saat mengejap kejayaan.. huaa! terasa macam nak kembali ke zaman lampau..manisnya kenangan tu ;) Ok, entri kali ni buat adek satu dorm dengan aku yang aku tahu hari ni dia dah sukses dengaan jayanya sebab menggenggam 8A dalam PMR.. adik ni memang bijak sejak UPSR lagi..


Memang selalu dapat straigh A dalam semua peperiksaan besau..tabik laa. Otak geliga katanya..memang meriah la. Bangga mak dan ayahnya termasuk family..dah la anak bongsuu. Ok disebabkan adek ni rapat dengan aku.. dia yang sedaya upaya fon aku baru je tadi..aku agak terharu sebab dia cari cari akak dia yang sorangg nih:') macam nak nangis rasa.sob sob. Walaupun line hutan katsini macam tingtong sebab bila panggilan masuk macam jauh jauh je dengar dan terputus tapi  yang buat aku terharu, adk ni cri aku sebab nak bagitau..diaa berjaya (!) Tahniah dik Melia Natasya.. Ok jom tengok gambar adik ni sekejap untuk kenal kenal..
Tahinah buat Melia..aku sendiri rasa heppi walaupun bukan aku yang dapat result :') waa heppinya dia..ulat buku pualk tu.. See mana mana pun pegang buku dan snap gambar pun nak dengan buku jugak .. dan dia nama je adik, muda dari aku 6 tahun..tapi ia amat tinggi. Aku rasa heppi sangat sebab dia dah berjaya. Katanya naak saambung masuk MRSM.. tahniah! mesti dapat punya Melia sorang ni..budak straight A.. Sekalung tahniah kak Dawiyah ucapkan buat dik melia.. nak hadiah dak? ;)

Eh eh sebelum terlupa nak kahabrkan pada uOols jugak yang melia ni jugak seorang blogger..  kalau free singgah la blog beliau desini ;) meriah..rajin dia berblogging dan pandai pulak tu.. psstt memang adik adik sekarang seawal remaja dah ada blog. rasa bangga pulak :D memang dunia berblogging semakin meriah.. harapnya berblogging jugak boleh buat uoOls berjaya dunia akhirat.. pada adik adik PMR yang ambik result hari ni, tahniah (!) dan pada yang tidak, jangan putus asa..hidup anda semua tidak gelap tapi masih ada kejayaan yang menanti di hadapan..ngee :'D

"T A H N I A H   M E L I A    M I S H A"
^____________^ 

Okieh rasa bangga dengan kejayaan yang dikecapi :) teringat kenangan time ambik result..amat cuak dan nebes..tapi zaman persekolahan daan berlalu..dan sekarang maasuk alam kampus di U swasta amatlah mencabar..harap aku jugak sukses seperti adik nih.. dia masih childish tapi memang matang dari segi akal..bijak berfikir.. See U blogger. Have anice nite <3 Kejayaan takkan datang tanpa usaha..dan aku tahu semua manusia dalam dunia adalah seorang yang berjaya diciptakan oleh Sang Pencipta..semuanya atas Kehendak dan usaha diri masing masing..dan peringatan untuk aku jugak*
-----;----'---{@
~Dawia Honeyputri~

Wednesday, 22 December 2010

Heppy BesDay Kak ShiMawar :)

Assalamualaikum dan salam ceria buat bl0gger alam maya sekalian:) malam ni nak hapdate pasal besday akak seorang ni yang aku kenal dari FS lagi..ehem ehem bukan formspring ye tapi friendster. Ouh waktu tu memang femes laman sosial tu berbanding Fb yang baru baru ni je meletoop bomm bomm bagai..maklumlah zaman dah berubah. Dulu FB dilihat sebelah mata, sebab ,masa di FS rajin tukar layout dan komen komen. 

Tapi zaman dah berubah..eh eh sat aku bukan nak cakap pasal laman sosial yang menjadi kegilaan dan kegemaran zaman sekarang..tapi nak cakap pasal kenalan di FS terus menjadi rakan dalam FB dan sampai sekarang masih berhubung. Beliau jugak seorang blogger yang manis.. aat sukakan pelakon Fahrin dan bakal menjadi guru di salah sekolah di Johor :) Yang pasti, akak ni suka sangat dengan kucing dan kaler ungu..hikSs.

Ok, tak pandai nak cakap dan intro panjang panjang pasal akak sorang nih.. baik aku perkenalkan ye tanpa berlengah lagi,, beliau adalah kak Shima yang aku kenal sangat peramah, kelakar, penyayang dan sensitif orangnya. Yang penting kami berdua sekepala. Memang sama je.. aku panggil beliau kakak sebab beliaun tua aku 2 tahun.. tak jarak sangat pun. Perangai kami sama macam kanak kanak ribena lagi walaupun umur dalam lingkungan 20an..erkk :'( tapi buat apa nak sedih sedih kan.bukannya boleh patah balik. Lagipun usia mematangkan diri. bangga la dah jadi belia walaupun jiwa masih remaja trang tang tang..Ok aku dan kak Shima sayang memang masih remaja ok :P
 Ni la akak sayangg saya :) Blogger nickname Shimawar. Berkenalan dah setahun lebih. Tapi percaya atau tidak.. kami tak penah jumpa. Tapi calingg calingg tu ada la;) Sat sat..akak mintak ampun mintak maaf ambik gambar akak satu untuk temek dalam blog adik ni untuk tatapan pembaca blog kiut miut ni..ngee:'D Harap akak tak marah ye..sebab entri kali ni, khas untuk akak.. ^_____________^ v..


Sebenarnya entri ini untuk Kak Shima sempena hari Ketuaannya.. Di kesempatan ni nak ucapkan Selamat hari lahir akak.. Moga panjang umur, dimurahkan rezeki dan cepat kawin.ups(!) tapi mana tau kan...amin* Heppy bufday Heppy bufday kak walaupun dah lambat sangat dah..hehe. Memang lambat kan kak?..hadiah tak ada lagi tau.. sebab adik belum kawin..tetiba pulak ;)Harap akak bahagia selalu.. dan biar yang lepas lepas..kecapi bahagia untuk masa depan yang bakal datang ye..
Gambar aku..adalah sengaja sahaja desini;) tiada kena mengena.. macam biasa. Ok, nak masuk tido awal..ada rama rama dalam perut >.< sangat tidak selesa.. Akak Shima..wieya sayangg akak. Heppy Bufday yer..lambat sebab nak jadi terakhir. Entri ni tertunda saja sebab line tenet amat low..plus famili terdekat fon silih ganti..sebab tu rasanya dapatkan siap setengah jam lepas tapi tertunda je.. taapi yang penting aku heppi dapat buat entri khas untuk Kak Shima sorang.. rajin rajin usha skodeng la blog beliau ya ;)
Happy Birthday Myspace Comments
Sebab akak ni la , aku pertama kali jejak blog sebab rasa minat.. dan sekarang dah jatuh cinta..heppi (!) Heppy bufday , heppy bufday.. Selamat malam semua. Makin sengat sengat sesungut nih..ouch >.< tetiba lagi.. Salam ceria uOols semua. Moga akak Shima sayang bahagia selalu..dengan Encik Bukan Fahrinnya sekarang... See U(!) moga impian tercapai.. FuH! entri ni siap jugak..maaf kak shima, lambat wish..kalau akak baca mintak maaf ye..Etri mudah dan biasa biasa je.. ^___________^
------;----'----{@
~Dawia Honeyputri~

♥ Pertandingan Template Tercantik By Gayahspears

Selamat pagi uOols sekalian :) Terasa macam nak join giveaway yang ditag oleh seorang blogger iaitu Cik Nadia atau nicknamenya dalam dunia bl0gger adalah Budak Buchuk. Terima kaSih ye tag Wia..walaupun rasanya masuk secara suka suka sebab dah tahu blog ni tak cun melecun..tak kemas lagi. Siap banyak widget. Maklumlah kegemaran :P HikSs..

Pada cik penganjur, Wia join giveaway ni untuk memeriahkan suasana blog anda..lagipun besh jugak join..rasa dapat eratkan silaturrahim antara blogger blogger :) Tapi macam yang Cik Gayah tau, blog ini tidaklah kemas..kemas lagi blog lain lain.. blog ni agak bersepah ikut citarasa saya..dan ia tidaklah sekemas mana. Cuma cukuplah senang hati bila mata memandang.. Itulah sikap saya yang sukakan widget. Dah memang tak boleh elak sama sekali :'D Jadi macam mana blog nak kemas sangat sangat tanpa aksesori..ibarat rumah tiada perabot pulak rasanya..ngee:)

Oklah, terasa nak join ni, ada jugak syarat syarat mudah yang perlu di ikut. Hanya mudah dan senang difahami.. dan sekali lagi nak tunjuk pada uOols yang banner giveaway ni pun kreatip(!) memang superb bijal edit dan sebagainya..sekali itu jugak aku teruja.. tabikk ye bila tengok banner yang meriah, kretip tu.. ehemm Cik GayahSpears, hamba bukan nak ambik hati atau bagai.. tapi ikhlas ia cantik.. eh eh jom skodeng syarat syarat kata bawah ni sebelum join ;) meh sini scroll bawah..hee:D
Syarat Syarat Untuk Sertai Giveaway :- 

Wajib menjadi pengikut gayahspears(dot)com.
 Copy banner beserta isi entry ni dalam blog dan jangan lupa buat sidebar.
Tajuk entry mestilah Pertandingan Template Tercantik by Gayahspears..wink;) Done Cik Gayah..
Tag kepada 3 kenalan blogger
Copy dan paste link entri pada komen entri Cik Gayah
Kontest tamat pada 26 Januari 2011..lambat lagi. Cepat cepat..
Terasa lega dah join setelah ditag oleh Kak Nadia:) Nanti merajuk pulak akak kita yang bezanya satu tahun dari aku nih.. tapi serius, blog akak ni lagi kemas dari aku..tak pecaya, usha la blog dia ye:) mesti ramai dah kenal.. Oklah, nak pegi bekpeS dulu ye..Haa, sebelum terlupa, tarikh Kontest habis lambat lagi ye..tahun depan bulan depan. Jadi join la cepat cepat ek..pada yang kena tag, sila buat dengan gigih macam aku ye c(=

Selamat berblogging semua. Gudluck untuk aku dan Kak Nadia :) Tapi lagi sekali nak cakap aku tak voleh celen Kak Nadia punya velog..memang superb kemas. Dan aku punya pun kemas jugak. Siap comei lagi..hikhik..Kidding* Salam Ceria pagi Rabu buat uoolS. Mulakan hari anda dengan Bismillah dan sudahi dengan Alhamdulillah.. See U(!)
-----;----'--{@
~Dawia Honeyputri~
 
Copyright 2017 with Love - WieyaRaudzi