Sunday, 28 February 2010

ღ ..Sarapan PaGi..Yummy!!..ღ

Selamat pagi dunia!!!..


Bertuahnya bernaung di bumi Malaysia tercinta..waah rasa nyaman sekali pagi nie:)) cuaca baik..udara segar..tarik nafas dulu..tarik...5 saat..lepas..haaaaahh(hembus perlahan2)..ngee*mangun pagi gosok gigi dan mandi..cuci kain sidai kain..kriukkk(erm bunyi seakan pintu terkuak)..haiz..xde la kuat macam tue..hehe:D ekceli tue sebenarnya bunyi perut aku yang mintak diisi di waktu pagi..lalalalala*..dan ini la mam feveret aku time pagi-pagi cenggini..mesti pekena sekeping dua sebelum pergi kelas dan paling penting dengan air kosong..beberapa gelas..jom tengok pe mam feveret saya setiap pagi:
*
*
*
roti putih suci dalam 3 keping:))

Tak kesah la roti putih ape tapi janji roti putih cenggini adalah feveret aku..wee* sebab disamping lembut dan mudah dikunyah,,ia jugak senang dihadam..yeah! meh tengok mende ape yang aku sapu atas roti nie sebagai perisa penyedap..jeng3..hikhik..dah tau kan?^^ cuba tengok dan bayangkan keenakkkannya..ramai orang lain citarasanya..tapi aku xkesah apepun perisa..tapi nie la yang aku makan sejak aku datang study di perantauan*..:D



.:.mentega kacang aka penut butter.:.

Dari pandangan atas nie..mentega kacang aku xdigunakan lagi tengok still maintain cam baru belikan..hikhiks~ almaklum lah..sekadar hiasan semata-mata..tapi sumber Sendirian Berhad Wiexie Production keyh..walaupun di pack dan diedar oleh syarikat lain..alolor nak jugak bisnez dalam apepun..ahaksz! tapi ia tiada kena mengena dengan apa2 syarikat ek..:))






wahaha..original dari syarikat sendiri..(berangan besar).xde lah aku cuma nak promote mentega kacang je xbermaksud nak promote mana-mana syarikat pembuatan makanan sepeti diatas..harap maklum..hehe:)) selain jimat ia mmg senang..makan sekali nak lagi wa cakap lu..mmg yummy! walla!..try la sendiri..hikhiks~





Setelah roti putih disapu dengan mentega kacang tadi..aku akan lipatkan dua cenggini (seperti gambar diatas)*..gambar diatas tidak dicari dimana-mana carian pakcik google keyh..sendirian berhad:))..so,,bila dah siap..apa lagi..jemput sila ambik sorang satu..siapa cepat dia dapat mam dulu!..haha:p tapi aku dah cops sekeping buat santapan perut aku yang lapar nie..miahahaha~ :)) nyum..nyum..okeyh senda gurau je di pagi hujung minggu..selamat bersarapan semua blogger satu dunia..walla..! hiburkan hati sendiri dengan resepi senyuman yang terindah..senyum-senyum selalu ye..jumpa di next n3..keyh...:D sarapan lah sebagai perutmu tika nikmat makan masih terbuka..kata2 pujangga manis bicara..***v***



salam manis,,

Saturday, 27 February 2010

ღ ..Kelahiran Rasulullah Bukan Hanya DisamBut..ღ

~Bismillahirrohmanirrahim~ 

Malam nie pun aku lain cket..kerinduan yang mencengkam buat aku menaip n3 nie sekadar berkongsi serba sedikit tentang tajuk n3 aku:)) diharap sudi membaca..:))

Masuknya bulan HijRah bulan Rabiul Awal merupakan bulan ekspresi kecintaan kita kepada Nabi Muhammad SAW. Hari-hari pada bulan ini banyak digunakan untuk mengenang kebesaran dan jasa-jasanya. Beliau adalah manusia pilihan Allah SWT, dialah manusia mulia yang telah menunaikan amanah, menyampaikan risalah, membina ummat, dan membebaskan manusia dari penyembahan kepada manusia menuju pada penyembahan hanya kepada Allah SWT. Hal terpenting saat mengingat Nabi Muhammad SAW adalah menjadikannya sebagai suri teladan, mencintainya, dan mengikutinya. Berkaitan dengan mengikuti Rasulullah SAW ini ada 3 prinsip yang penting untuk diperhatikan:

Pertama, Makna mengikuti Rasul adalah mengikuti syariat yang dibawa oleh Rasulullah SAW. Allah SWT berfirman: 

 

وَمَآ ءَاتَٮٰكُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَہَٮٰكُمۡ عَنۡهُ فَٱنتَهُواْۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ

“Apa saja yang dibawa Rasul kepada kalian, terimalah; Apa saja yang dilarangnya atas kalian, tinggalkanlah; dan bertaqwalah kalian kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras hukuman-Nya” (TQS. Al-Hasyr:7)



وَمَا كَانَ لِمُؤۡمِنٍ۬ وَلَا مُؤۡمِنَةٍ إِذَا قَضَى ٱللَّهُ وَرَسُولُهُ ۥۤ أَمۡرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ ٱلۡخِيَرَةُ مِنۡ أَمۡرِهِمۡۗ وَمَن يَعۡصِ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ فَقَدۡ ضَلَّ ضَلَـٰلاً۬ مُّبِينً۬ا

“Tidaklah patut bagi laki-laki mukmin maupun bagi perempuan mukmin, jika Allah dan Rasul-Nya telah menetapkan suatu ketetapan, akan ada bagi mereka pilihan (yang lain) tentang urusan mereka. Siapa saja yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya maka sesungguhnya dia telah sesat secara nyata” (TQS Al-Ahzab:36).

Bahkan kesediaan mengikuti ketetapan dan keputusan hukum Rasulullah SAW merupakan cerminan dari keimanan. 



فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤۡمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيۡنَهُمۡ ثُمَّ لَا يَجِدُواْ فِىٓ أَنفُسِہِمۡ حَرَجً۬ا مِّمَّا قَضَيۡتَ وَيُسَلِّمُواْ تَسۡلِيمً۬ا

Maka demi Tuhanmu (wahai Muhammad)! Mereka tidak disifatkan beriman sehingga mereka menjadikan engkau hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di antara mereka, kemudian mereka pula tidak merasa di hati mereka sesuatu keberatan dari apa yang telah engkau hukumkan dan mereka menerima keputusan itu dengan sepenuhnya. (Lihat QS An-Nisa: 65)

Kedua, Syariat Islam diturunkan oleh Zat Yang Mahatahu tentang seluruh manusia dengan segala aspek kemanusiaannya. Perbezaan suku, bangsa, bahasa, tempat, dan waktu hidup bukanlah pembatas ataupun penghalang bagi penerapan syariat islam secara kaffah (menyheluruh). Kewajiban penerapan syariat islam secara menyeluruh tetap dapat dilaksanakan sepanjang masa. Karenanya mengikuti Rasulullah Saw merupakan perkara yang tetap relevan sekalipun pada zaman modern sekarang ini. Kemajuan sains dan teknologi bukanlah masalah dalam penerapan syariat Islam karena pembangunan sains dan teknologi hanya mengubah sarana hidup, namun tidak mengubah metode hidup dan kehidupan.

Ketiga, Mengikuti Rasulullah Saw adalah sesuai dengan fitrah manusia. Karena Islam yang dibawanya sesuai dengan fitrah manusia. Setiap ajaran Islam berupa aqidah, ibadah, muamalah, dalam bidang sosial, politik, ekonomi, dan budaya pasti sesuai dengan fitrah manusia, sebab Islam berasal dari Allah SWT, lalu diperuntukkan bagi manusia yang juga diciptakan oleh Allah SWT. Bukan hanya itu, mengikuti Rasulullah adalah kebaikan, memperolehi kasih sayang, syafaat, dan limpahan ampunan. Allah SWT berfirman: 



قُلۡ إِن كُنتُمۡ تُحِبُّونَ ٱللَّهَ فَٱتَّبِعُونِى يُحۡبِبۡكُمُ ٱللَّهُ وَيَغۡفِرۡ لَكُمۡ ذُنُوبَكُمۡۗ وَٱللَّهُ غَفُورٌ۬ رَّحِيمٌ۬

“Katakanlah,”Jika kalian (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku, niscaya Allah mencintai kalian dan mengampuni dosa-dosa kalian, Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (TQS Al-Imran:31)

Oleh kerana itu dari ketiga prinsip tersebut jelas Allah SWT memerintahkan kita untuk meneladani Rasul dalam setiap aspek kehidupan. Allah SWT memerintahkan kita untuk menjalankan Islam secara kaffah. Karenanya di bulan Rabiul Awal ini tidak cukup hanya ingat akan kelahiran Nabi Muhammad SAW saja, melainkan bagaimana kaum muslim secara kolektif melahirkan ummat Islam yang satu diikat oleh akidah yang satu, dihukumi oleh aturan yang satu, dan dipimpin oleh pemimpin yang satu. Kita sentiasa dituntut untuk menjadikan risalah Islam yang dibawa Rasulullah SAW sebagai panduan hidup kita, kita tidak boleh untuk menjadikan selain islam sebagai solusi atau jalan keluar dari permasalahan yang kita hadapi, sebab ini terkait dengan masalah keimanan.

Keimanan kita diukur dari keikhlasan kita untuk menjadikan Islam sebagai tolak ukur atas setiap masalah yang dihadapi. Maka sebagai bukti atas keimanan kita sudah sepatutnya kita sebagai pemuda dan mahasiswa Islam bergerak mewarnai kehidupan ini dengan warna Islam serta memberikan solusi terhadap berbagai masalah dengan solusi Islam sehingga kehidupan Islam di mana di dalamnya diterapkan hukum-hukum Islam akan kembali terwujud di hadapan kita melalui wadah sistem pemerintahan Islam atau Daulah Khilafah Islamiyah. Ya, karena itulah tugas kita semua, bergerak memperjuangkan Islam. Perjuangan mahasiswa dan pemuda Islam yang sebenarnya (The Truth Struggle) is to bring this giant (khilafah) back atau mengembalikan gergasi kesatuan ummat islam dengan penerapan syariat islam dari seluruh aspek kehidupan (khilafah) yang hanya bersandarkan kepada wahyu bukan akal yang terhad ini semula. Akhir kata yakinlah Saudaraku rakan-rakan mahasiswa dan pemuda-pemuda Islam bila kita menolong agama Allah niscaya Dia menolong mereka. Sebagaimana dalam firman Allah SWT:



وَلَيَنصُرَنَّ ٱللَّهُ مَن يَنصُرُهُ ۥۤۗ إِنَّ ٱللَّهَ لَقَوِىٌّ عَزِيزٌ

“Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa” (TQS Al-Hajj: 40).



~Wallahualam~

ღ ..Selamat Menyambut Maulidur Rasul..ღ


Selamat Menyambut Maulidur Rasul umat Islam di Seluruh Dunia!..mungkin agak lambat aku menaip qaseh entri ini tapi kerinduan ku pada Nabi Muhammad S.A.W kian menebal dan rasa tak tertanggung bila kenkadang  aku menadah doa aku lalai dan alpa berselawat keatasnya:((..sedangkan di akhirat kelak sesiapa yang berselawat keatasnya akan dapat perlindungan syafaat baginda..disini aku nak sertakan sedekit kelebihan2 berselawat.:.

~KeiStimewaan berSelawat Ke Atas Nabi JunJungan Muhammad S.A.W~

Sebagaimana yang diterangkan mengikut dalil –dalil hadis , bahawa selawat kepada Nabi s.a.w adalah merupakan satu ibadah yang mulia dan amalan yang terpuji. Oleh itu kaum Muslimin sangat dianjurkan agar sentiasa membawa selawat kepada Nabi s.a.w dengan penuh keimanan dan keikhlasan , kerana ianya mempunyai keutamaan dan fadhilat yang amat besar .
1. “Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. ” (Riwayat Tabrani).
2. “Barang siapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barang siapa berselawat kepadaku dari jauh maka, selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya. (Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib).
3. “Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.” (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim).
4. Dari Ubai bin Ka ‘ab: “Aku bertanya, wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku memperbanyakkan selawat, maka berapakah aku jadikan untukmu dari selawatku? 


 Nabi bersabda: Apa yang kamu kehendaki.
la berkata: kataku: “Seperempat.” 
Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai dan jika kamu tambah maka itu yang lebih baik bagi kamu.” 
Kataku: “Apakah sepertiga? ” 
Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai, jika kamu tambah itulah yang lebih baik bagi kamu.” la bertanya: “Apakah aku jadikan selawatku buatmu semuanya.”
Nabi bersabda: “Jika demikian maka dicukupilah cita-citamu dan diampuni dosamu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Al Hakam).
 
5.”Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa pembersih dosa) bagimu.” (Riwayat Ibnu Murdawaih).
6. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tigapuluh untuk dunianya. ” (Riwayat Ibnu Majar dan Jabir).
7. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka ia tidak akan mati sehingga ia digembirakan dengan syurga.” (Riwayat Abus Syaikh dari Anas).
8.”Orang yang bakhil ialah yang bila disebut namaku kepadanya, lalu ia tidak mahu berselawat kepadaku. (Riwayat Tirmizi).
9.Di dalam kitab Ibnu Farhun Al Qurthubi dinyatakan bahawa membaca selawat kepada nabi mengandungi sepuluh faedah dan mendatangkan kemuliaan, iaitu:
*Memperolehi selawat dari Allah.
*Memperolehi syafaat dari Nabi Muhammad.
*Mendapat pimpinan dari malaikat yang baik-baik.
*Menghapuskan dosa.
*Mendapat pertolongan*ercapai keperluan hidup.
*Mempunyai pembeza dengan orang munafik dan kafir.
*Memperolehi nur zahir dan batin.
*Mendapat keselamatan dari azab neraka, membolehkan memasuki syurga.
*Memperolehi ucap selamat dari Allah.

 
Menurut para ulama yang didasarkan keterangan-keterangan hadis, membaca selawat kepada Nabi Muhammad akan memperolehi 30 faedah yang amat besar. Di antaranya ialah memperolehi limpah rahmat dari Allah, ditulis sepuluh kebajikan, dihapuskan sepuluh kesalahan, diangkat sepuluh darjat, memperolehi kesempurnaan iman, memperolehi syafaat Nabi Muhammad dan lain-lain lagi.
Justeru itu, marilah kita sebagai umat Islam sentiasa berselawat kepada Rasulullah. Itu tandanya kita sangat mencintai Rasulullah yang menjadi kekasih Allah..:))

Sebagaimana yang diterangkan mengikut dalil –dalil hadis , bahawa selawat kepada Nabi s.a.w adalah merupakan satu ibadah yang mulia dan amalan yang terpuji. Oleh itu kaum Muslimin sangat dianjurkan agar sentiasa membawa selawat kepada Nabi s.a.w dengan penuh keimanan dan keikhlasan , kerana ianya mempunyai keutamaan dan fadhilat yang amat besar .

1. “Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. ” (Riwayat Tabrani).

2. “Barang siapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barang siapa berselawat kepadaku dari jauh maka, selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya. (Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib).

3. “Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.” (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim).

4. Dari Ubai bin Ka ‘ab: “Aku bertanya, wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku memperbanyakkan selawat, maka berapakah aku jadikan untukmu dari selawatku? Nabi bersabda: Apa yang kamu kehendaki. la berkata: kataku: “Seperempat.” Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai dan jika kamu tambah maka itu yang lebih baik bagi kamu.” Kataku: “Apakah sepertiga? ” Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai, jika kamu tambah itulah yang lebih baik bagi kamu.” la bertanya: “Apakah aku jadikan selawatku buatmu semuanya.” Nabi bersabda: “Jika demikian maka dicukupilah cita-citamu dan diampuni dosamu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Al Hakam).

5.”Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa pembersih dosa) bagimu.” (Riwayat Ibnu Murdawaih).

6. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tigapuluh untuk dunianya. ” (Riwayat Ibnu Majar dan Jabir).

7. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka ia tidak akan mati sehingga ia digembirakan dengan syurga.” (Riwayat Abus Syaikh dari Anas).

8.”Orang yang bakhil ialah yang bila disebut namaku kepadanya, lalu ia tidak mahu berselawat kepadaku. (Riwayat Tirmizi).

9.Di dalam kitab Ibnu Farhun Al Qurthubi dinyatakan bahawa membaca selawat kepada nabi mengandungi sepuluh faedah dan mendatangkan kemuliaan, iaitu:

*Memperolehi selawat dari Allah.

*Memperolehi syafaat dari Nabi Muhammad.

*Mendapat pimpinan dari malaikat yang baik-baik.

*Menghapuskan dosa.

*Mendapat pertolongan

*Tercapai keperluan hidup.

*Mempunyai pembeza dengan orang munafik dan kafir.

*Memperolehi nur zahir dan batin.

*Mendapat keselamatan dari azab neraka, membolehkan memasuki syurga.

*Memperolehi ucap selamat dari Allah.

*Menurut para ulama yang didasarkan keterangan-keterangan hadis, membaca selawat kepada Nabi Muhammad akan memperolehi 30 faedah yang amat besar. Di antaranya ialah memperolehi limpah rahmat dari Allah, ditulis sepuluh kebajikan, dihapuskan sepuluh kesalahan, diangkat sepuluh darjat, memperolehi kesempurnaan iman, memperolehi syafaat Nabi Muhammad dan lain-lain lagi.

Justeru itu, marilah kita sebagai umat Islam sentiasa berselawat kepada Rasulullah. Itu tandanya kita sangat mencintai Rasulullah yang menjadi kekasih Allah.


Sebagaimana yang diterangkan mengikut dalil –dalil hadis , bahawa selawat kepada Nabi s.a.w adalah merupakan satu ibadah yang mulia dan amalan yang terpuji. Oleh itu kaum Muslimin sangat dianjurkan agar sentiasa membawa selawat kepada Nabi s.a.w dengan penuh keimanan dan keikhlasan , kerana ianya mempunyai keutamaan dan fadhilat yang amat besar .

1. “Barang siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepuluh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, ia akan memperolehi syafaatku pada hari kiamat. ” (Riwayat Tabrani).

2. “Barang siapa berselawat kepadaku di sisi kuburku maka aku mendengarnya, barang siapa berselawat kepadaku dari jauh maka, selawat itu diserahkan oleh seorang malaikat yang menyampaikan kepadaku dan ia dicukupi urusan keduniaan dan keakhiratan dan aku sebagai saksi dan pembela baginya. (Riwayat Al Baihaqi dan Al Khatib).

3. “Barang siapa berselawat kepadaku satu kali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat dan Allah menghapuskan sepuluh kesalahan (dosa) dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya.” (Riwayat Ahmad, Nasai dan Al Hakim).

4. Dari Ubai bin Ka ‘ab: “Aku bertanya, wahai Rasulullah! Sesungguhnya aku memperbanyakkan selawat, maka berapakah aku jadikan untukmu dari selawatku? Nabi bersabda: Apa yang kamu kehendaki. la berkata: kataku: “Seperempat.” Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai dan jika kamu tambah maka itu yang lebih baik bagi kamu.” Kataku: “Apakah sepertiga? ” Sabda Nabi: “Apa yang kamu sukai, jika kamu tambah itulah yang lebih baik bagi kamu.” la bertanya: “Apakah aku jadikan selawatku buatmu semuanya.” Nabi bersabda: “Jika demikian maka dicukupilah cita-citamu dan diampuni dosamu.” (Riwayat Ahmad, Tirmizi dan Al Hakam).

5.”Berselawatlah kamu kepadaku, kerana selawat itu menjadi zakat (penghening jiwa pembersih dosa) bagimu.” (Riwayat Ibnu Murdawaih).

6. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seratus kali, maka Allah mendatangkan baginya seratus hajat, tujuh puluh untuk akhirat dan tigapuluh untuk dunianya. ” (Riwayat Ibnu Majar dan Jabir).

7. “Barang siapa berselawat kepadaku dalam sehari seribu kali, maka ia tidak akan mati sehingga ia digembirakan dengan syurga.” (Riwayat Abus Syaikh dari Anas).

8.”Orang yang bakhil ialah yang bila disebut namaku kepadanya, lalu ia tidak mahu berselawat kepadaku. (Riwayat Tirmizi).

9.Di dalam kitab Ibnu Farhun Al Qurthubi dinyatakan bahawa membaca selawat kepada nabi mengandungi sepuluh faedah dan mendatangkan kemuliaan, iaitu:

Memperolehi selawat dari Allah.

Memperolehi syafaat dari Nabi Muhammad.

Mendapat pimpinan dari malaikat yang baik-baik.

Menghapuskan dosa.

Mendapat pertolongan

Tercapai keperluan hidup.

Mempunyai pembeza dengan orang munafik dan kafir.

Memperolehi nur zahir dan batin.

Mendapat keselamatan dari azab neraka, membolehkan memasuki syurga.

Memperolehi ucap selamat dari Allah.

Menurut para ulama yang didasarkan keterangan-keterangan hadis, membaca selawat kepada Nabi Muhammad akan memperolehi 30 faedah yang amat besar. Di antaranya ialah memperolehi limpah rahmat dari Allah, ditulis sepuluh kebajikan, dihapuskan sepuluh kesalahan, diangkat sepuluh darjat, memperolehi kesempurnaan iman, memperolehi syafaat Nabi Muhammad dan lain-lain lagi.

Justeru itu, marilah kita sebagai umat Islam sentiasa berselawat kepada Rasulullah. Itu tandanya kita sangat mencintai Rasulullah yang menjadi kekasih Allah:))

~wallahualam~
.:.I  LOvE Rasulullah S.A.W Forever & Ever.:.

Friday, 26 February 2010

ღ ..BantaL BucuK kemBar..ღ

Salam semua reader..hai semua ape khabar??..:)) rinie aku nak kongsi citer pasal bantal bucukk baru comei kiut miut 3 ketul nie..hehe..sebenarnya pillo tue baru je dibeli seminggu yang lepas ^^ ia dibeli masa jenjalan sopinks ritu..kebetulan sampai kat bahagian comei2..aku dan nana singgah dan tertawan dengan bantal nie..banyak pilihan tapi hanya 3 je yang mampu dibeli..wee* tapi berbaloi..rasa cam sayang sangat nak guna tau..kapasnya lembut dan berbaloi kalau dijadikan teman penyenyak tido..suka3..!
nie bantal comei yang terpilih milik kami 3 beradik..si Fadly xnak sebab dia kata dia lelaki xmacho pakai bantal kiut miut cmnie..walau cane pun..janji kami 3 beradik dah pilih dengan citarasa sendiri;)

si purple milik aku*

comei x kaler ungu nie?..hehe* rasa geram untuk peluk ia sebab mmg gebu dan lembut..tak sia-sia beli:)) warnanya dan corak bunge nie mmg rasa sejuk mata memandang..nie la koleksi bantal comei kiut miut milik aku yang baru..masih panas tau..haha:p natural n asli gitu!!..ahaksz!! so jangan jeles walaupun korang punya bantal bucukk lagi tomei tapi bagi aku nie pun dah kira tertomey..bling-bling..* jom tengok yang adik2 ku pulak..


si design apple milik si kecik Badrul*

yang kaler apple lemon nie pulak milik adik lelaki aku yang bongsu,,dia mmg dari mula pegang tak lepas kalau time nak tido..kadang2 dia buat macam bola..ada ke?..kesian si bucukk tue kan3?..nasib dia(bantal) xleh cakap..haha:p mana taknya dilambung digolek  ditendang kesana kemari sebab bantal nie comey sangat..kalau adik ku menendang aku pulak rasa cam nak makan ini pillo..(kalau boleh mmg aku nak telan beb)..mesti rasa cam donut kan..ouh tetiba terinagt nak makan donut besar..penuh dengan banyak perisa....:D eh knapa cakap pasal makn pulak nie..wee*  layan je lah...
si green milik nana*

bantal yang spesies sama nie pulak milik adik perempuan aku nana..mulanya mmg dia la yang niat nak beli bantal tomey nie dan dia pilih kaler hijau daun..mmg cantik..pattern aku dan nana sama:) cuma kaler je yang lain tapi bantal bucukk si badrul je yang lain kearah buah2an..manakala aku dan nana suka patern bunga aka flora ^^cantik jugak kan warna hijau nie..mmg besh habis..tapi bantal nie sebenarnya taak lagi membusuk ditaburi air yang bikin peta diatasnya tapi adalah sekadar nama semata2 tiada kena dengan sesiapun main yang tengah heppi atau sedeh saat nie..hehe:))


3 ketul si kembar bucukk*


bila 3 menjadi satu* comei lote kan?:) sila la ambik kalau mau..hehe..tapi tetap menjadi milik kami 3 beradik terkecuali Fadli..kesiaan pulak dia tak tersenarai membeli ini bantal bucukk..bling2..bantal tomey ini kembar bunga plus buah2an..sekian cite pasal bantal bucukk kembar tiga lain  warna lain pattern tapi sama tomey sama kiut miut..sama saiz dan yang paling penting sama lembut dan gebu!!..jom tito!!..~


^^sleeping beauty in evening^^
 

Thursday, 25 February 2010

ღ ..cOotie Pertama De Pantai MerdeKa..ღ

.:.SaLam bloggerz Setia.:.
MySpace

Lame dah aku nak cerita pasal cOotie balik kampung ritu..hehe..tapi maaf sebab kekangan masa yang padat..xsempat nak cerita..hihi;) nah..pada cootie CNY lepas aku g kenduri dengan famili ke Kuala Ketil..habis g makan2 dah tengahari..singgah masjid solat zohor..tempat kenduri tue dalam kawasan Felda..kemudian baru lah secara tak dirancang ayah ajak pegio Pantai Merdeka ..dah xjauh sangat dah dari umah kenduri..pusing2..ronda2..belok kanan belok kiri..sampai simpang..nmpak tanda ke Pantai Merdeka..woww!!..hehe..cantik dan luas kawasan dia.dan amat ramai orang waktu tue..besh sangat nmpat meriah!! :))
*
*
*
*
Jadi aku yang kameraholic terus snap beberapa gambar buat kenagan ketika berada disana*

ketika di papan tanda "Pantai Merdeka"..^^

lepas snap cket gambar g beli mam..hihiks~ lapar asam..beli jeruk plus rojak buah..sedap!! sangat..haha:D yang bestnya ayah beli air kelapa muda..air feveret aku:)..wee* bling2x..melegakan...nak??..

minum air kelapa*

sedap diminum begitu sahaja..:))..dan lepas tue aku g tgk adik aku si badrul yang bongsu main layang2 yang dibeli dekat situ jugak..* scroll ke bawah...
*
*
*
*
layang-layang badrul terbang tinggi:))

Tengok tinggi kan layang2 si Badrul..best je..dan sebenarnya aku pun teringin nak main..al maklumlah..di tepi pantai yang anginnya selembut sutera..sesuai sangat main layang-layang dan ramai sangat yang tengah kusyuk main baik dewasaa mahupun budak2..hihi..(jeles teringin nak main tau):p
 *
*
*
*
badrul,,harris,,nana..dan ayahku*

hehe..tgk si ayahku yang kusyuk melihat layang2 yang terbang tinggi..besh kan?:)..adik Badrul comei..pegang pembelit benang (betul ke??) leh posing kiut miut lagi..hehe..nana sentiasa pose..hakhak.jangan marah ngah..dan si cousin ku Harris duduk dibangku selesa bersantai sendiri..:))

Adik-adikku* badrul dan nana

wee* nak main jugak!!..^^ beshnya...tarik2 tari layang2 supaya ia terbang tinggi..Si Badrul sangat comey..nana tetap dengan pose dia..aku tukang snap..lalalala* hanya si Fadli adikku sorang lagi berjalan-jalan di tepi pantai..xde gambarnya disini..* missing in action..walla!! :)

ouch* candid mak..pose nana..

Gambar nie di snap sebagai candid tapi adikku liyana tetap pose..huh!!..hewww...lalalala* sebenarnya mak,,aku dan nana jenjalan pegi cuci mata..tapi tak beli apepun..hihiks* nama pun cuci mata kan..bukan sopinks..ngeh ^^ maaf mak,,akak saje suka gambar candid mak :D

candid*

nie pulak sape?..uiks..si empunya blog nie keyh..ntah masa bila pulak si nana snap gambar aku..haha;p..rindu..jadi sms si dear dulu..ilynimysmmbf
sebenarnya tgh di meja makan..lapar..nak nyum3..jom pekena char kuew tiow dengan laici kang Pantai Merdeka!!..^^

okeyh..sampai sini dulu n3 aku kali nie..masa tue mOod ePpy sesangat!! yeah..rasa nak datang lagi untuk mandi manda pulak..sb masa tue tak dirancang jadi xbawa baju..* lalalalalala...sayangnya gambar fadli xde..sekian

..(。◕‿◕。)(◑‿◐)(◕‿-)..

.:.rindu kenangan bersama keluarga tersayang.:.

Tuesday, 23 February 2010

ღ ..Kongsi Semangat Balik kampung..ღ


 muka eppy sgt! tembam..hihiks~
*
*
*
*
yeah dalam seminggu dua nie aku akan bercerita pasal balik kampung sebab banyak nak diceritakan dari mula sampai la kesini balik semula..hehe* walau korang boring aku peduli hape..ini blog aku aku punya style la..ngeh* masa mula balik punya la semnagat..macam nak rancang..nak kesana kesitu kesini..bila terbayang keluarga tersayang..rasa tak sabar nak jumpa depa..:) tambah2 adik badrul aku yang comei lote tue;)..bila kat Pudu..aku rasa terlebih awsal 2jam jadi beli majalah dan paper untuk baca supaya tak boring..wee* nak on9 dalam tempat menunggu tue cam maleh je..lagipun si dear dah pesan padaku awal2 jangan tayang laaptop merata..coz masa tue aku memang keseorang di perantauan tanpa teman..tapi aku buat2 ler cam xde ape2..berani2 takut je okeyh..dalam pukul 12.30 bertolak la aku..penuh la bas sebab nak raya sambut CNY dan dalam keboringan aku snap pic dalam bas..
*
*
*
*

 promote2.pose2

haha:D nampak cam promote air botol Revive tak..huhu*..dengan muka keletihan dan bahang yang menyengat walau guna penghawa dingin..aku tertido lepas tue..zzZzz...jangan jeles:p..terjaga je bila bas dah berenti rest ke toilet..lepas tue terus tak buat air liur basi dah..sebab tak sabar nak jumpa famili..mak baru sms aku bagitau nak jemput kami berdua di station bas nnt..yeay!! lega hati nie sb tak payah nak kena beratur naek bas lagi sebuah..hihiks*..sampai dengan Bagan Serai aku terus col mak..gtau dah nak sampai..kebetulan nak ambik adik ku yang naek lain2 bas dah sampai sejam awal dari aku..dok menunggu di laman perhentian bas sambil melihat gelagat manusia..


Dalam pukul 5.30petang aku sampai dengan selamatnya..:) alhamdulilllah..segala puji bagi Allah yang memudahkan perjalanan aku..syukur sangat dah sampai..:)) turun bas teruk nmpak liyana dan adik kecil aku badrul..wee* eppynye aku Tuhan je yang tau..masa tue ayah pulak beli nset baru jenama Nokia..kebetulan* liyana pun same time dia dapat duet PtPtn ritue..dah penat..lepak kat depan sopinks mall* mak belanja aku KFC..:)
besh dan bertuahnye badan bila sesekali dapat bermanja dengan mak bila sesekali baru berjumpa..mak belanja kentang putar saiz besar beb..jgn memain dengn aku yang kuat makan nie..jejari kentang..air strawberi* kentang dengan sos keju*..nmpak je mak beli..adik2 aku yang lain pun tumpang sekaki..waduh baru nak mnje2 ngan mak..tapi besh mam ramai2..yeah!!..ayam kentuki ouh mak xbeli sebab kata mak mak dah masak sedap2 kat umah coz aku dan Nana nak balik..dengar tue..Mak aku Sayang aku!!.. dan sebenarnya..kami adik beradik..hihi:)


diSebabkan ari dah nak senja dan perut pun makin lapar..ayah pulak ambik turn belanja KFC juga tapi kali nie ayam goreng 2 kotak sederhana..:)) haah kenyang la jawabnya..dah nak senja kami balik...dan belasah nasi maskan mak malam tue..* plus ayam goreng KFC..masakan mak malam tue..masak pindang* (penah makan x?..) warna kuning2 letak serai..tapi lain tempat lain panggilannnya..gulai ketam plus sambal belacan plus ulam2an..kenyang habis aku malam tue..* mood amat heppi pulang ke umah tercinta......
 

nana sempat posing dengan tapau KFC nye ^^ 

adik2 ku badrul si kecik* dan fadli tengah pegang beg aku*

pun sempat pose sebelum gerak balik umah*hehe..kesian adik aku kena paksa mengangkat beg aku sebab mak cakap aku dah letih..wee~ besh sangat2..walau letih tapi hati aku tetap berbunga2**v** ilynimy my dear....
 
.:.sekian salam rindu.:.
 
Copyright 2016 with Love - WieyaRaudzi