Monday, 30 July 2012

Bisness Bulan Barakah - Ohsemm!

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan Mubarak ! :)
Pertamanya wia bersyukur, rezeki bisness wia makin menjadi
walaupun masih lagi kecil kecilan :)

Setahun jagung pun tak sampai.. Hikhik
Masih budak hingusan gittu. Bulan puasa bulan ibadah,
juga bulan yang murahnya rezeki berlipat kali ganda...
Itu memang tak dapat di nafikan..


[M]acik tailor bukan Tailor Swiffft tapi [M]acik tukang jahit baju
[M]acik penjual kuih raya tak lupa
[M]acik yang jual pakaian baju siap pasang.
Memang untung nak habaqq mai..
 [M]acik kat bazaar pun lagi murah rezeki.
Syukur rezeki bulan mulia... Kalau wia nak senaraikan 
memang setiap yang berusaha di bulan yang nikmatnya melimpah ni
memang akan dapat hasilnya..Untungg (",)


 Wia sendiri suka nak berbisness, cumanya kena rajin.
banyak bertanya dan tidak malu :)
Rasanya kalau wia lagi tekun mungkin boleh dapat income lebih lagi..
Insha Allah..Sambil² tunggu job tetap dari gov..


Doakan yang terbaik. Wia suka nak cerita pasal Inner Bawal..
Inner ni dikalangan sedara mara wia memang dah wia hebohkan.
Cara pemakaian selendang dengan inner bawal memang ayu katanya.
Alhamdulillah.. Tambahan sekarang tgh trend tudung bawal.

Wia memang suka nak promosi Inner Bawal dengan harapan,
selesa bagi pemakai yang ingin gayakannya..
P/s : Nanti wia tunjukkan cara pemakaian sempena Lebaran yang bakal tiba.
Stay Tuned ................. --"

Sunday, 29 July 2012

Sugar Glider at Hometown :)

Assalamualaikum dan Salam hujung minggu :)
teruja sangat berbuka puasa di kampung semalam.
Ramai ramai bersama saudara mara jauh dan dekat dan tok.
Semua ada..Dengan juadahnya..Meriah sangat!

Yang bestnya dah umur 23 tahun tetap main mercun dengan bunga api 
yang kaler warna warni..Paling tua catat rekod :'P
Pendek kata baru 8 Ramadhan. Cucu tok Maliah dah
meriah pong pang pong pang main mercun dan bunga api 
yang bagi wia 6 tahun dan ke atas selamat untuk bermain. Teeheee..

Sayanggnya tak siapa ada kamera canggih manggih.
Nikon atau Canon yang mampu merakam gelagat kami semalam ;)
Semua pakat pakat gila nak bergambar tapi seribu kali sayang.
hanya ada telefon yang kuasa berapa megapixel la sangat. Kihkih

Upss tercerita yang lain pulak. Intro panjang sebab 
semalam tak sempat menaip.Sibuk ketuk ketuk Ramadhan 
bersama mak untuk dibawa bersama ke kampung.
Dan hari ni wia nak kongsikan pengalaman bersama 
Sugar glider sejenis tupai terbang yang femess jadi haiwan kesayangan sekarang, dan harganya boleh tahan mahalnya..

Si Sugar Glider :)
Dan ia mempunya kulit kembang seakan sayap ;)
Pose Wia dan si Sugar Glider :'D
Comelnya dekat bahu padahal hakikatnya geli yang amat :')

Sebelum ni wia pernah tengok membe wia yang bela SG (Sugar Glider) ni perempuan tapi tak pernah berkesempatan snap gambar sekali dan ini SG sepupu wia dak Aiman. Saja nak pose dengan SG..Geramm tak berani pegang, pose cenggini sajalah wia dengan SG nia..Haha

Mula gambar di snap oleh dak Nani, lepas tu SG ni tak duduk diam.terpaksa snap banyak kali..Hewhew. Pengalaman dengan menatang bulu bulu nih.
Itu saja..Lama tak publish gambar sendiri. Kekok pulak.Selamat berpuasa kalian...Rindu (",) 

Friday, 27 July 2012

Doodle Ramadhan 1433H ♥ Jumaat Pertama...

Assalamualaikum dan Salam penghulu segala hari :)
Syukur dah masuk seminggu kita berpuasa..
Dalam kesibukan nak mengupdate blog, terjumpa doodle comel
yang memang familiar dengan kita setiap tahun. Berlainan misi dan visi...
 Semestinya ada kena mengena dengan Ramadhan Al- Mubarak 
Wia sendiri meminati doodle yang bagi wia kreatif 
walaupun wia sendiri tak pandai mendoodle..
Insha Allah suatu hari mungkin..Hee.
 Meh wia nak kongsi 7 hari Ramadhan bersamaan
 7 jenis mesej yang disampaikan melalui doodle ni :)


Photo: Purchase OSM Ramadhan Booklet here! 
http://www.owhsomuslim.com/osmshop

---
IT'S FINALLY RAMADHAN! ♥

Ramadhan isn't just about not eating/ drinking, but Ramadhan is a holy month for you to collect as much deen as possible, and to also UPGRADE yourself as a better Muslim.

So set a MISSION* for yourself!

* Not to miss tarawikh prayers, finish up reading the quran, less gossiping, no futsal sessions, spend more time knowing about Islam, wear moderately / put hijab on,etc etc etc

SO set a mission, and make sure to commit it till the end of Ramadhan! :)

“As for those who strive hard in Our Cause, We will surely guide them to Our Paths.” (29:69)

"The righteous people compete for good deeds, while the others are captives of their lusts and slaves to their desires." - Islaam.com 

Photo: Purchase OSM Ramadhan Booklet here! 
http://www.owhsomuslim.com/osmshop
---
RAMADHAN DAY 02 ♥

Pick up your Quran and read, read, read. Reading the Quran is so magical that you'll be absorbed into it, masyallah :) 
There are many ways and time for you to recite a page or two... why not pat your cat while reading the holy book? 

As Allah said in the Holy Quran:
"The month of Ramadan is the one in which the Quran was sent down, a guidance for mankind, clear proofs for the guidance, the Criterion; so whoever amongst you witnesses this month, let him fast it." (cf. Surah al-Baqarah 2:185)

And a hadith by At-Tarmidhee:

"Whoever reads a letter from the Book of Allah, he will have a reward. And that reward will be multiplied by ten. I am not saying that “Alif, Laam, Meem” is a letter, rather I am saying that “Alif” is a letter, “laam” is a letter and “meem” is a letter.” 

So imagine all those pahala you're gonna get by reading not just one page, by one letter! ♥ ♥ ♥ ♥

If you have no Quran, listen to it instead! I mean, come on, I'm sure your smart phones have one or two verses of the Quran ;)

Make the Quran as your BESTEST friend this Ramadhan, and you'll benefit alot from it insyaAllah. 

Photo: Purchase OSM Ramadhan Booklet here! 
http://www.owhsomuslim.com/osmshop

---
RAMADHAN DAY 03

You know what the Dua' is; you know the times when you ask God for His forgiveness and mercy? And those times when you're lonely and sad and you ask Him to give you happiness? Or even the time when your Mum was ill and you asked Him to cure her because you couldn't see her suffering?
That's Dua'.

To put it simple, Dua's are wishes. And Allah is able to grant ANYTHING. Yes, ANYTHING. 

"And your Lord says: Pray unto me: and I will hear your prayer" (40:60)

"Is not He (best) who listens to the (soul) distressed when it calls on Him, and who relieves its suffering." (27:62)

Dua's made may not be granted ASAP, but it will surely be granted. BELIEVE in that. ♥

So from asking for the ever wonderful Heaven, to having the most awesome partner; MAKE DUA'. Loads and loads of them. In fact, don't forget to make Dua' for your family, friends, and even the ones you don't know.
And make dua' wherever and whenever you are!

Let's say "Amin" for all the beautiful dua's we make. :) 

Photo: Purchase OSM Ramadhan Booklet here! 
http://www.owhsomuslim.com/osmshop

---
RAMADHAN DAY 04~

It's the 4th day of Ramadhan! Have you been doing your tarawikh prayers? If you haven't, start tonight after your Isya' prayers!

And if you have, WELL DONE! ♥ ♥ ♥

The tarawikh prayers began at our beloved Prophet Muhammad's time, and later brought up again by Caliph Umar. Eventhough tarawikh is optional, tawarikh is ONLY available for 30 nights! If you are a wise Muslim, you surely wouldn't miss to grab that chance! :D

Tarawikh simply means "to rest and relax", so it's not meant to be done in a hurry or rushed matter. Also, focus on the QUALITY, and not the quantity! 

If you are living with a group of friends; why not ask your fellow Muslim brothers to the mosque with you to perform the tawarikh prayers? Surely you can spend a couple of hours to pray rather than wasting time on the net or watching a movie?

If you need MOTIVATION to perform the tarawikh, remember this;
- Tarawikh is a special prayer!
- By doing tarawikh, you are loved and blessed by Allah, hence Paradise is waiting for you insyallah.

Note: Tarawikh is not only done at the first week of Ramadhan, but THROUGHOUT Ramadhan! So commit yourself to tawarikh till the end of the holy month :)
Photo: RAMADHAN DAY 05

There are many good deeds that can be done by righteous Muslims and one of it is to provide meal (iftar) for your fasting family members, friends or other fellow Muslims!

Say, if you are breaking fast with a group of friends. Why not be the one to pay for your friends' meals? 

Our beloved Prophet Muhammad said:
“Whoever offers meal to his/her Muslim brother/sister at the time of iftar (the meal eaten by Muslims breaking their fast after sunset during the month of Ramadan), s/he receives as much reward as s/he has earned. Nothing becomes less of the reward of those s/he offered meal to.” (Hadith Tarmidhee)

This simply means that if your fasting friends consume the food you provide, you will also get the same amount of pahala/reward of theirs, WITHOUT any decrement of their rewards! 

It's a simple, yet AWESOME way to gain more rewards for your Ramadhan bank! ♥ ♥

Iftar meals can be anything, including tamar (kurma/ date fruit) or a sip of water! 

Iftar is also a chance for you to help the poor, so do not hesitate to do this good deed! :) It is also a good way to strengthen sillaturahim, love and friendship among Muslims ♥

So the next time you're with your family or friends... provide iftar for them and get rewarded by Allah, insyaAllah ♥

Photo: RAMADHAN DAY 06! ♥

Dear fasting Muslims, ask yourself this question:
Are you REALLY fasting? What about your senses; are they "fasting" too?

The most common misconception about fasting is that people tend to think that fasting only requires a Muslim to not eat and drink. Period. 
WRONG! 

The TRUE meaning of fasting is for you to be able to guard your senses and submit to God by doing good deeds and increase your level of deen!

Say, if you're fasting; but you still go karaoke or the cinema with your friends or gossiping or swearing like a pirate... that, my fellow Muslims, is WRONG. That's not how a righteous Muslim should fast!

It is attributed to Imam Jafar as-Sadiq (A.S.) that he said: “Your day of fasting should not be like ordinary days. When you fast, all your senses, eyes, ears, tongue, hands, and feet must fast with you.”

Fasting your senses simply means that you have to keep your senses guarded from unlawful things (that you usually sometimes do during non Ramadhan days...). 
Ramadhan is only for 30 days, so this is a good and healthy way to discipline yourself! 

"On the day when their tongues and their hands and their feet shall bear witness against them as to what they did." (24:24)

So guard your senses! ♥

Photo: RAMADHAN DAY 07!

Salam, how are you all doing today? :D It has been a week! Time sure flies~

"Do not have malice against a Muslim; do not be envious of other Muslims; do not go against a Muslim and forsake him. O the slave of Allah! Be like brothers with each other. It is not allowed for a Muslim to desert his brother for over three days." [Muslim & Tirmidhi]

As Muslims, we should always ask for forgiveness from Allah, but many fail to realise that we should also forgive and maintain relationship among us humans!

"The believers are nothing else than brothers. So make reconciliation between your brothers, and fear Allah, that you may receive mercy." [49:10]

Our beloved Prophet also emphasized: 
"None of you truly believes until he loves for his brother what he loves for himself." [Bukhari & Muslim] AND

"You will not enter paradise until you believe, and you will not believe until you love one another. Shall I not guide you to something which if you carry out you will love one another? Spread salaam amongst yourselves." [Muslim]

This simply means that if we want to enter Paradise, we need to LOVE and learn how to FORGIVE one another!

As mere humans, we cannot run from making mistakes, but we can always be better and learn from the past :)
Remember the ones you fought with at highschool or college over silly accusations or arguments? Is it worth the friendship and relationship over some silly arguments?
The answer is of course, NO :)

To forgive and ask for forgiveness must be done all year round, 24/7 but take this Holy Ramadhan as an OPPORTUNITY for you to build back the broken relationship(s).

Think of love, mercy and forgiveness. And most importantly, think of Paradise! :) 

So grab your phone and call your fellow Brothers and Sisters, or simply drop them an IM; and practice forgiveness among humans. ♥

Kiut² kan doodle ni diganding dengan warna yang terang..
harap mesej yang disampaikan terkesan di hati.
Salam Ramadhan Mubarak hari ketujuh.
Selamat Berpuasa........... (",)

Thursday, 26 July 2012

Ketuk Ketuk Ramadhan bersama Mak : Roti Jala

Assalamualaikum dan Salam ramadhan :)
Pejam celik pejam celik cepat masa berlalu..
Sedar atau tidak hari ni dah 6 hari seluruh umat Islam
berpuasa di bulan yang mulia. Bulan Ramadhan.

Wia suka kongsikan juadah berbuka dengan kalian.
Kalau ikutkan setiap hari wia nak publish tentang entri juadah..
yang sesuai juga diberi nama segmen " Ketuk Ketuk Ramadhan "
Teehee. Comel jugak kan.?

Sebab setiap tahun mesti ada rancangan 
masakan no.1 yang di hostkan oleh 
Sis Syeila Rusly bersama artis artis jemputannya ;)
Wia suka tengok rancangan tu setiap tahun 
sepanjang Ramadhan pukul 12.30 tengahari..
Kira macam rancangan feveret bulan yang mulia ni.
Boleh belajar masakan dan sewaktu dengannya.
Resepi baru..Insha Allah :')

Semalam segemen Ketuk ketuk Ramadhan wia bersama mak
telah menyediakan juadah Roti Jala dengan Kari daging..
Wia suaka iar tangan mak. Bila mak tak ke sekolah..
mesti wia jadi assistant dan mak chefnya ;)

Menjala la semalam..Hikss.
Mudah sebenarnya. Dan mungkin kari daging wia tak 
sesedap masakan mak kalau disuruh masak..
jadi tu mungkin, tapi sedapp kena pertingkatkan lagi ;p


Roti Jala yang mudah disediakan..Janji ada acuan  :)
Kari daging dengan ubi kentang..Harus diganding bersama ;)

 Alhamdulillah berselera dan menu mudah untuk disediakan 
untuk santapan berbuka puasa..
Best sangat bertukar tukar juadah bersama jirantetangga
sebelum berbuka puasa, memang mengeratkan silaturahim..
Bulan puasa bulan yang mulia. Subhanallah......
P/s : Rindu kawan² di Shah Alam....

Tuesday, 24 July 2012

Kun Fa Ya Kun...

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan Ke-4 :)
Sukar nak di ungkapkan dengan kata kata perasaan nikmat 
Allah yang Maha Luas. Subhanallah....

Wia baru balik dari Tarawikh tika entri ini ditaip..
Yang wia nak kongsikan adalah rasa perasaan yang luar biasa..
bila di masjid tadi tika hendak menunaikan solat Isyak.
Ketiaka semua makmum mengangkat takbiratul ihram..
Tetiba hujan turun dengan lebatnya..Walhal sebelum tu tak ada tanda 
hujan akan turun... Masa tu wia amat selesa.



Hujan rahmat..Subhanallah..
Kalau orang tak perasan wia perasan.
Sesungguhnya Kun Fa Ya Kun..
Jadi maka Jadilah ia.. Itu yang wia percaya :')

Banyak ganjaran yang diberikan Allah S.W.T buat 
semua umatnya di bulan barakah bulan Ramadhan.
Dan sebab itu antara sedar atau tidak, wia bersyukur
atas segalanya yang Allah kurniakan buat seseorang hambanya..


Perbetulkan mana yang salah...
Kongsikan perkara yang baik buat dijadikan tunjuk ajar
dan jadikan perkara yang lalu teladan buat pedoman masa hadapan..
Wia suka untuk di motivasikan oleh ustaz dan ustazah..
kerana manusia cepat alpha dan lupa.
perlu ingat dan mengingati...
Insan, manusia..Pelupa dan bahasa Arabnya..

Sekian, wallahualam..
salam ramadhan dan selamat berpuasa kalian.

Monday, 23 July 2012

Resepi Popia BananaChoc ♥

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan ketiga :)
Hari ni wia nak tunjukkan resepi menu
 Ramadhan yang simple..Hikhik
Selamat dijadikan juadah berbuka semalam. Ramadhan #ke2

Menu yang dimaksudkan adalah Popia BananaChoc
Idea dan resepi dari dak nana dan wia.
Sedapp tau.. Bahan bahannya
pun mudah dan senang didapati..

:: Bahan bahan ::
Pisang emas/ pisang berangan.
Kulit Popia (Ikut citarasa ketebalannya)
Gula ( Untuk ditabur bersama pisang)
Sebiji telur (Sebagai gam)
Coklat. (Sebagai hiasan)

Pisang dipotong kecil...
Kulit popia...
Begini keadaan pisang sebelum di gulung dengan kulit popia
Dan selesai mulakan menggulung kulit popia bersana pisang yang dipotong tadi..

Taraaa!!! Dah pun siappp...Heee
Macam macam bentuk ada..Biasa la tu ;p
Siap digoreng dan dihias dengan coklat ;)
Mudah..Sedia dihidang untuk juadah berbuka :')
Selamat Mencuba !!!
P/s : Maaf gambar kurang memuaskan..
Siap Resepi Popia BananaChoc..
Sekali makan pasti nak lagi..
Adik² termasuk mak ayah pun suka..Hee

Sunday, 22 July 2012

Indahnya Berpuasa bersama Keluarga...

Assalamualaikum salam Ramadhan kedua ! :)
Seronok tahun ni dapat berpuasa bersama keluarga ..Syukur..
kerana tahun lepas, wia langsung tak berkesempatan berpuasa di rumah 
di kampung halaman bersama keluarga tercinta.

Kurma, wajib ada untuk berbuka :)

Sempat pun seingat wia hanya seminggu terakhir Ramadhan.
Sedihnya hanya Allah yang tahu. 
Berjauhan dan berbuka dengan ala kadar
dan kadang kadang menu yang sama tanpa kuih muih

Itu satu pengalaman yang wia rasa dugaan Allah yang kecil
Mungkin ramai lagi di luar sana yang berpuasa, tidak bersahur dan berbuka
dengan makanan yang lazat dan mengenyangkan..
Subhanallah.........

Mi Sanggul :)

Tahun ni boleh menjalani ibada puasa bersama.
Semalam berbuka dengan menu mi sanggul ;)
Pernah dengar tak?.. Memang feveret wia sekeluarga.
Sedap sangat air tangan mak.. Licin seusai berbuka puasa.
Petang ni adik wia, dak nana pulak nak buat menu baru ..
tak sabar nak cuba.. Nanti wia kongsikan dalam blog ye..
Mi Sanggul air tangan mak :)

Selamat berpuasa kalian..
Moga ibadah kita sentiada mendapat redha Allah.
Jom bertadarus Al-Quran. Khatam satu hari satu Juzuk.
:)

Saturday, 21 July 2012

1 Ramadhan 1433 Hijrah :)

Assalamualaikum dan Salam Ramadhan Al- Mubarak :)
Bertemu lagi umat Islam termasuk 
wia untuk melakukan ibadah puasa
yang di syariat agama.. 
Subhanallah. Masih dipanjangkan umur..

Suka wia nak kongsi perkara baik dengan kalian.
Terutamanya CHECKLIST RAMADHAN..
Sesuai dilakukan sebagai amalan di bulan puasa.
Baik muslimin ataupun muslimah khalifah Allah :')

Mudah mudahan kita boleh 
laksanakan dengan sebaiknya..
1 Ramadhan permulaan yang baik
 untuk sentiasa menjaga 5 pancaindera 
dan melakukan perkara perkara 
yang boleh melipat gandakan pahala :')


Selamat Menjalani ibadah Puasa #1 Ramadhan 1433H..
Lakukan sehabis mungkin..Alhamdulillah, 
semalam satu keluarga ke masjid untuk lakukan
Solat Sunat Tarawikh secara berjemaah :') 

Moga dapat diteruskan untuk hari hari seterusnya...
#Syukur diberi kesihatan yang baik, sihat tubuh badan...
:)

Friday, 20 July 2012

Sate Kambing Sehari Sebelum Ramadhan :)

Assalamualaikum dan Salam penghulu segala hari :)
Sebelum melangkah ke bulan yang penuh keberkatan esoknya..
Ayah nak belanja makan makan sebelum berpuasa...
Saja la makan luar yang mengeratkan silaturrahim katanya..

Semalam juga pertama kali wia merasai 
Sate daging kambing dari Wak Sate..
Mabelesss !! Daging yang manis dan lain sangat..

Sekejap jaa laris dan masa kami sekeluarga makan tu pun hanya tinggal
daging kelempong, perut dan kambing..
Sate ayam dan daging lembu dah lama habis..
Wia memang salute sate dekan Bagan Samak 
yang terkenal dengan kesedapan nya yang tiada tandingan ;)







Hehe gambar dari henfon yang biasa Megapixel nya memang sebegini..
walaupun gambar tak berapa nak cun..
Yang pasti wia dan keluarga kenyang malam tadi ;)
Tak sempat nak buat caption sebab

 tak mahu panjang sangat entri nih..Kihkih
dan ada juga gambar blur..tapi tetap wia nak letak jugak :P
P/s : Memang ramai lah orang kat kedai makaan semalam ..
Mungkin aadaa yang balik dari perantau untuk
 bersama keluarga di hari pertama berpuasa..Meriah !!

Thursday, 19 July 2012

Preparation for Ramadhan..

Assalamualaikum dan Salam Keceriaan :)
Insha Allah kita dah mendekati Ramadhan ..
Petang ni ahli Falak akan tengok ank bulan muncul ke tidak..
Dan pengumuman akan dibuat dan maka berpuasa lah kita 
tepat pada waktunya...

Cepat masa berlalu.. Setahun demi setahun..
Ramadhan datang lagi...
Tak sabar berjumpa dengan Mu ya Ramadhan..
Sekejap bukan, tapi tak terasa macam nak masuk bulan Ramadhan
kerana rata rata sibuk pasal selepas bulan puasa yakni raya..
Skip habis pasal Ramadhan.. Sedih sangat :'(

Memang tahun ni tak ada heboh pasal tempat
menengok anak bulan di sekitar kawasan tertentu..
Wia yang tak perasan atau memang tak ada pemberitahuan langsung
Kalau tak ada memang sedih sangat..



Yang bestnya tahun ni wia akan 
menyambut Ramadhan bersama keluarga..
Tahun lepas wia sempat berpuasa 
dengan keluarga hanya seminggu terakhir.
sedih sangat masa tu hanya Allah yang tahu..

Kali ni akan manfaatkan masa sepenuhnya..
Berbuka dan bersahur bersama.. Syukur :')
Bersediakan kalian dari segi mental dan fizikal..
Jasmani dan rohani untuk berpuasa..?
Insha Allah kita sama sama lalui nya dengan baik ye kawan..


Akhir kata, mendekati bulan Ramadhan ni..
Suka wia nak cakap, kena lah ambik mood untuk melakukan 
ibadah puasa dengan lebih awal..Lagi awal lagi baik ;)
Ayah berpesan jangan membazir..
Mak mengharap bulan puasa yang nak tiba 
lagi beberapa jam ni dapat mengeratkan lagi 
hubungan silaturrahim sesama keluarga...

Bagi wia pulak, wia harap dapat melaksanakan 
solat Tarawikh dengan baik untuk tahun ni..
Kerana selalu skip dan jarang buat..Sayangg rasanya..
Ok itu saja, akhir kata..
Bersedialah dalam menyambut Ramadhan yang mulia
dengan hati terbuka dan laksankan dengan sebaiknya..Insha Allah ~


Wednesday, 18 July 2012

Silaturrahim.....

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia
Bangun pagi dengan semangat baru dan berkobar kobar..
Lagi beberapa hari menjelang Ramadhan yang ditunggu tunggu..
maka Syaban pula kian melabuh kah tirai..

 Sebenarnya wia nak kongsi kegembiraan semalam.
Berjumpa dengan besties wani memang teruja.
Lama sekali baru kami berjumpa..
Memang rindu, dan bestnya dia memang kawan baik wia
yang setia dari dulu sampai sekarang..

Banyak cerita yang di sembangkan.
Al-maklum laa lama tak jumpa.
Selalunya taman dekat tasik menjadi tempat kami jumpa.
Hikhik. Mungkin sebab masing masing belum bkerjaya
sebab tu hanya mampu jumpa dekat area rumah saja.

Kalau tak lepas ni boleh la masuk sistem belanja membelanja ;p
Insha Allah suatu hari nanti..
Masanya akan tiba jua..
Kaan sekali, kawan selamanya..Amin.

My besties :'D

Pizza Hut !! :')

Dan selepas itu pulak, wia dan dak Pali beli Pizza Hut
yang di idam idam kan tu..#Kununnya..
tapi memang lama juga kami adik beradik tak makan.
Sekali beli 2 regular Pizza..
"Masala dan Chicken Hawaii".....
Nyum nyum nyum ;)
Yang lagi sedap Chicken Hawaiii...Thumb Up!

Cukupla kami makan 4 beradik.
Dalam gambar hanya satu, dan dalam 
kamera ada wia snap gambar dua dua..
Cuma segan malas nak transfer masuk lappy..
Yang lagi satu uoOls bayangkan ja lah ek =')

Ceria selalu dan wia harapkan apa 
yang kita ingini akan menjadi kenyataan..
Mudah mudahan.......
 


Tuesday, 17 July 2012

Cinta Islam Selamanya :)

Assalamualaikum dan Salam keceriaan ;)
Hari ni penuh bermakna, walaupun wia ada sedikit sibuk.
Tak bermakna tak dapat menghapdate blog kesayangan.

Bila dapat tahu Quotes yang best pastinya 
kita teringin untuk berkongsi bersama.
Ini jugak bukan bermakan yang kita ni tunjuk baik.
Cuma nak mengajak diri dan orang lain juga 
turut melakukan amal makruf nahi mungkar..

KeIslaman dengan kelembutan ayat ayat
Menyejuk kan hati dengan bahasa nan indah
Sebab tu ramai yang SHARE quotes yang indah
wia pasti LIKE sebagai tanda sokongan.
Kecintaan pada ISLAM kian mendalam
Hari demi hari..Bulan berganti bulan..
Insha Allah, tahun berganti tahun :')




Perbaiki diri ke arah perkara yang diredhai Allah..
Hidup akan menjadi tenang..
Jom sama sama amalkan cara hidup 
yang mendapat keberkatan Allah S.W.T
Amin Ya Rabbal Alamin..

Monday, 16 July 2012

Sim Simi Si Robot Burung Kuning :P

Assalamualaikum dan Salam Keceriaan..
Bila terasa seakan boring, tetiba 
terasa nak berchit chat dengan seseorang..
tapi tak ada sesiapa yang free time kita free..
ini jalan penyelesaian nya..

Jom pergi sini..Terjah lama yang popular di adroid dan Iphone
rasanya ramai yang dah familiar dengan 
lama sembang Sim Simi bermaksud forever alone ~ 




Bersembang dengan robot best jugak
Fun and enjoy walaupun kadang kadang dia merapu :P
Burung kuning yang comel katanya..Hikhik
Wia pun baru cuba cuba je..Setakat untuk hiburan hati.
Kelakar jugak kalau kena gayanya..

Saja nak berkongsi pengalaman
 chit chat dengan robot yang genuis ;)
P/s : Tanya saja apa soalan pasti dia pandai menjawabnya ..Hee
Nak buat suka suka boleh, percaya jangan..Upss..Haha

Sunday, 15 July 2012

PadaMu ku Mohon Petunjuk.....

Assalamualaikum dan Salam hujung minggu :)
Menginjak usia buat kita makin matang.
Bila matang memang banyak yang perlu difikirkan rupanya.
Ya Allah wia betul betul dalam dilema..
Dilema apa? Meh wia nak kongsikan.



Walau apapun wia nak kongsikan wia perlu buat keputusan sendiri.
Itu saja kunci yang wia dapat simpulkan waktu sekarang..
Rupanya dilema ni boleh buat kita resah dan susah hati.
Kalau tak diluahkan nanti merana diri..
Antara kerjaya dan cita cita..
Itu adalah hint yang boleh bagitau pembaca..

Semua orang ada dilema. Tak kira apapun
pasti dilema antara dua..Sukar nak buat keputusan.
Ini Ujian Allah.. Wia faham yang Allah nak 
suratkan yang terbaik buat hamba hambanya.

Wai tengah cari kekuatan dan walau sesiapa pun wia mengadu.
wia tahu, Allah yang Maha Mengetahui.
Tunjukkan jalan yang terbaik buat diri ini..
Amin ya rabbal alamin...


Lewat ini kurasakan kasih kian ku dambakan
Resah hati yang ku pendam pada takdir dan harapan
Detik waktu dan suratan siapa tahu ketentuan
Ku mencari CahayaNya dalam bayang kegelapan
Nasib hidup dan pilihan lain untuk setiap insan
Melayarkan perjalanan dalam maya kesamaran..

Saturday, 14 July 2012

DIY Coklat MILO ....Jom Cuba :D

Assalamualaikum dan Salam keceriaan ;)
Pernah tak hempa semua minum air Milo??
Tudia keluaqq ayat loghat Kedah.

Milo sekarang dari paket besar sampai la dibuat dalam paket kecik
Paket segera 3 dalam 1. 
Bagi memudahkan kita yang minum dimana jua.
Sebenarnya wia memang nak kongsikan 
sesuatu yang wia pernah buat satu ketika dulu :P
Ce teka ce teka..Hikss


Sebenarnya Paket Milo segera tu boleh dibuat 
coklat yang sedap ala Cadburry dan  Kit Kat tau ;)
Tak percaya meh wia nak tunjukkan sesuatu pada uoOls..
Cara caranya...Jom tengok gambar dibawah ;)


Mudah sangat kan step ni..Sangat best hasilnya :)
Wia pernah makan time masa di asrama dulu dulu.
Itupun kawan yang ajar.. Mulanya cam tak pecaya.
Tapi bila dah cuba baru tau sedappnya.. Asli tau ..Hehe

Ok kalau nak cuba ikut la step ni ye kawan kawan..
Insha Allah menjadi.. Sedap dimakan begitu saja.
Selamat mencuba !! :'D

Friday, 13 July 2012

Bunga Tisu Katanya :)

Assalamualaikum dan Salam penghulu segala hari :)
Hari ni rasa teringin nak buat kraft DIY..
Tercari cari apa yang nampak soft dan feminin.
Tambahan pulak untuk hiasan rumah dan terjumpa la ini..
Bunga Tisu yang comel (^____^)

Rupanya cara pembuatan tak adalah payah sangat. Hikss
Tangan wia ni pun bukan kreatif mana.
Jadi boleh la cuba cuba menda baru
ni perlahan lahan. Best sangat..Warna warni pulak tu ;)

Kira enjoy sangat buat Bunga Tisu ni..
Boleh mengisi masa lapang uoOls.
Best la kalau nak buat prop sesuatu majlis ke apa kan.. Hehe
 

Soft Color :) Loikeeee

Blue One.. Love it!!

Inilah tisu warna warni yang digunakan. Boleh didapati ni kedai kraft  dan DIY ;)
Mana bunga tisu wia.?
Jeng jeng jeng.. Nak tayang katsini.
Rasanya belum lagi untuk hari ni..
Kerana wai budak baru belajar. faham faham ler uOls :P
Tak cukup comeiii..Haha.
Yang penting wia sangat heppi hari ni tak tahu knp..
Salam manis dan ceria selalu ...!

Thursday, 12 July 2012

Bekalan elektrik terputus, gelap gelita dan....

Assalamualaikum dan Salam Ukhuwah.
Apa perasaan uoOls kalau tetiba tidur nyenyak dibuai mimpi
dek angin sepoi bahasa, tetiba terasa berpeluh panas.
Bila dibuka mata, gelap gelita..
Macam mimpi dalam mimpi uoOls..

Al-maklumlah kan mamai, masih tak dapat beza yang mana 
mimpi dan yang mana nyata.
Bila bangun terduduk seketika, barulah minda ni normal semula.
Bila dibuka kelopak mata, persekitaran gelap gelemat kata orang Kedah.
Rupanya elektrik terputus. Fiuhh..

Bersusah payah teraba raba..
masa tu cuba membayangkan yang beginilah orang buta.
Gelap gelita tanpa cahaya setiap masa.
Syukur sangat kita yang masih melihat dengan pancaindera mata
anugerah Allah yang bernilai.

Photobucket

Dalam rumah sendiri jarang wia nak takut dalam kegelapan.
Cuma dah pukul berapa waktu tu, terpaksa kejutkan dak Nana
yang sedang nyenyak tidur walaupun cuaca panas 
dek kipas yang tak berfungsi akbat bekalan elektrik terputus..

Bangunlah dak Nana bila dikejut tadi.
Tercari cari pulak kami berdua dalam gelap mencari lilin.
Tapi tak jumpa..Bergelap la nampaknya.
Tetiba mak terjaga dek dengar suara kami bising bising.
Lepas tu dengan senang mak tunjukkan kotak lilin..Hehe
Alhamdulillah lega dapat juga cerah dalam kegelapan hitam pekat. 


Nasib tak berapa lama selepas tu, elektrik 
pun dah kembali normal seperti biasa.
Adik adik lelaki dan ayah langsung tak berjaga. #Hairan
Lepas tu bolehlah tidur nyenyak sampai ke pagi. Yippy...
Pagi ni terfikir kalau la bekalan elektrik terputus dan korang tinggal sorang.
Takut tak dengan situasi camtu? Kihkihkih
Wia belum pernah rasa maasa tinggal sorang..
Seramm jugak kan.. Ok itu saja nak kongsi :'P

Wednesday, 11 July 2012

Tiada yang Mustahil ;)

Assalamualaikum dan Salam 1 Malaysia..
Makin hari wia makin dewasa.
Dah masanya untuk mengorak langkah ke masa depan.
Walaupun hari ni berarak mendung kelabu.
Hujan rahmat yang mencurah curah membasahi bumi.
Syukur masih bernafas dan menikmati hidup di dunia yang fana ni.

Semalam bersms dengan beberapa orang rakan lama.
Seronok macam macam cerita keluar.
Yang bestnya tentang perkembangan masing masing.
Di usia 23 tahun cukup mematangkan wia.
Ye wia dah makin matang untuk berfikir apa yang terbaik.
Dalam hidup mahupun dalam apa jua bidang yang diceburi.

 


Wia mula memasuki fasa yang buat kita berfikir lima tahun akan datang.
Resah, runsing dan dalam dilema. #ewahh
Tak perlu la nak diceritakan semua kan? :)
Yang penting hidup kena selalu heppi..Yabedabeduuuu !!

Nak mencuba sesuatu yang baru pulak :'D
Ada lagi yang baru, kerana setiap hari belajar sesuatu yang baru.
Hidup akan lebih gembira dan ceria.
Tak percaya, cubalah sendiri...
Yang pentingnya, wia dah mula merindui kawan kawan lama..
# Sampai termimpi mimpi uoOls..
Adakah mereka jugak ada merindui diri ini?
Biarlah ia menjadi tanda tanya.. Aja Aja Fighting !!


 
Copyright 2016 with Love - WieyaRaudzi